Deloitte: Supermarkt aanbiedingen shoppen populairder

09 september 2013 Consultancy.nl

Consumenten gaan steeds meer letten op aanbiedingen in supermarkten, ook als dit betekent dat ze hiervoor meerdere winkelketens moeten bezoeken. De oorzaak: de aanhoudende economische crisis. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Deloitte naar consumententrends in de supermarktbranche.

Naarmate de crisis langer duurt, nemen meer consumenten maatregelen om de bestedingen aan voeding te beperken. Zo bezoekt inmiddels 28% van de consumenten verschillende supermarkten vanwege aanbiedingen, terwijl dit in 2012 nog 21% bedroeg. “Door de aanhoudende economische crisis zijn consumenten kritischer en zich meer bewust van de verschillende mogelijkheden die supermarkten ten opzichte van elkaar bieden” zegt Paul Op Heij, partner bij het adviesbureau. De folder geldt hiervoor als belangrijkste oriëntatiemiddel - 71% van de consumenten gebruikt de folder, ten opzichte van 66% vorig jaar. “De weekfolder is hierbij een overzichtelijk en gemakkelijk middel om de verschillende supermarkten met elkaar te vergelijken” aldus Op Heij.

Deloitte - Supermarkt

De wijziging in consumentengedrag heeft volgens Deloitte een impact op primaire supermarkten, winkels waar de consument het grootste deel van de boodschappen doet. Ten opzichte van vorig jaar wordt de primaire supermarkt 2% minder vaak bezocht. Tegelijkertijd geven consumenten gemiddeld ook 3,4% minder uit in de primaire supermarkt.

Lachende derde
De discountsupermarkten, zoals Aldi en Lidl, zijn de lachende derde door de besparingsdrift bij consumenten. Een steeds groter deel van winkeliers ziet discounters als primaire supermarkt.

Nieuws

Meer nieuws over