OC&C: Unilever en Heineken in top 25 foodbedrijven

05 september 2013 Consultancy.nl

Nestlé, Procter & Gamble en Unilever zijn de grootste consumentenproducten-bedrijven ter wereld. Dit blijkt uit de studie ‘Top 50 grootste Levensmiddelenbedrijven’ van OC&C Strategy Consultants.

Het in Zwitserland gevestigde Nestlé is de marktleider met een wereldwijde omzet van $98.4 miljard, gevolgd door VS comglomeraat Procter & Gamble ($83.7 miljard). Unilever stijgt een plek ten opzichte van vorig jaar, en stoot PepsiCo van de derde plek. De top 10 wordt verder aangevuld met in de VS gevestigde ondernemingen, met AB Inbev (o.a. Jupiler, Stella Artois Dommelsch, Hertog Jan) en JBS als enige niet-VS organisaties. In de top 50 staan naast Unilever nog twee Nederlandse bedrijven: Heineken (#15) en Royal FrieslandCampina (#42). Een overzicht van de top 25:

OC&C - Top 25 Consumer Goods Firms

De consultants concluderen dat voor groeipotentieel, ’s werelds leidende producenten van consumentengoederen hun pijlen niet op Europa moeten richten. In het afgelopen jaar zagen de top 50 FMCG bedrijven hun omzet in Europa dalen met 4,4% naar 1,3%. Ter vergelijking, binnen de Amerikaanse markt groeide de omzet gemiddeld met 7,1% en in Azië en Afrika behaalde de producenten zelfs double-digit groei (11,7%).

OC&C -Growth in Consumer Goods Firms

Om de slechte groei in Europa tegen te gaan, doen bedrijven hun uiterste best om meer kostenefficiëntie in hun operaties op het continent te realiseren. De consultants verwachten daarom meer consolidatie in de markt, optimalisering van distributiekanalen en een boost in het aantal- en de schaal van efficiëntie-gedreven transformaties.

Nieuws

Meer nieuws over