Consultancybureaus versoberen studententrips

02 september 2013 Consultancy.nl

Jarenlang verwenden consultancybureaus aankomend studententalent met business courses en workshops op mooie, soms exotische locaties. Kosten noch moeite werden gespaard en studenten genoten zelfs van hotelovernachtingen in dure 5-sterren hotels. Zoals er op 7 vette jaren vaak 7 magere jaren volgen, zo is er anno 2013 een trend merkbaar van een versobering van zulke snoepreisjes bij adviesbureaus.
 
Waar bedrijven vroeger hooguit op een banenbeurs studenten probeerden te werven, zo is in de afgelopen jaren een trend ontstaan waarbij de consultancybranche aasde op toptalent onder studenten. Met masterclasses, studiebeurzen en ontbijtsessies, vaak op exquise locaties, vaak ook in het buitenland, werden studenten in de watten gelegd.
 
Buitenlandse (luxe) bestemmingen
Enkele voorbeelden in de afgelopen jaren van zulke (vaak luxe) buitenlandse bestemmingen van een aantal gerenommeerde consultancykantoren: Zuid-Afrika (KPMG) Parijs en Londen (EY), Barcelona en Riga (Deloitte), Cyprus (PwC), Parijs en Rome (Boston Consulting Group) en Stockholm (McKinsey & Company). Reiskosten en hotelovernachtingen en diverse andere activiteiten werden over het algemeen allemaal vergoed door de kantoren.
 
Consultancy bureaus versoberen
 
Versobering
Door de terugloop in the adviesbranche – de Nederlandse adviessector kromp in 2011 met 4,5% en afgelopen jaar met 3,5% – heeft het merendeel van adviesbureaus harde klappen gekregen. Zelfs de grotere en gerenommeerde kantoren zijn genoodzaakt om recruitmentbudgetten terug te schroeven, waardoor de wervingsactiviteiten soberder zijn geworden. Met als gevolg dat in 2013 veel recruitment evenementen nog uitsluitend in Nederland plaatsvinden, veelal in de randstad.

Nieuws

Meer nieuws over