AT Osborne: Renovatie Oostlijn Amsterdam op schema

30 augustus 2013 Consultancy.nl

Grote renovaties aan openbare vervoersystemen staan erom bekend dat ze vaak vertraging oplopen of de gestelde budgetten overschrijden. Vooral Amsterdam, met als meest beroemde voorbeeld de renovatie van de Noord-Zuidlijn, heeft een matig trackrecord met grote infrastructuurprojecten. Ook de Oostlijn, het op een na grootste OV-project in Amsterdam, kampte al jaren met problemen. Nu, na een grote inzet om de planning en uitvoering te verbeteren, verlopen de werkzaamheden eindelijk eens voorspoedig. In de zomer van 2014 kunnen reizigers weer zonder problemen gebruik maken van de metrolijn.
 
Oostlijn
In 2010 besloot Amsterdam dat het noodzakelijk was om de belangrijke metroverbinding tussen Amsterdam Centraal Station en Station Amstel te renoveren. Belangrijkste reden voor de renovatie was de noodzakelijke verbetering ten aanzien van veiligheid. Het gaat met name om veiligheidsvoorzieningen die de tunnels brandveiliger moeten maken. Er moesten enorme afzuigsystemen geplaatst worden, nieuwe lichten en zo’n 150 km aan bekabeling. Ook werden er betere vluchtwegen gecreëerd in de 35 jaar oude metrotunnel.
 
AT Osborne - Metro Amsterdam

Vertraging en problemen
De renovatie heeft een reeks aan dure vertragingen opgelopen. Door een geschil met de aannemers Croon, Spie, Wolter & Dros in de zomermaanden van 2010 vonden er geen renovatiewerkzaamheden plaats. Sterker nog, omdat metrochauffeurs inmiddels de opdracht hadden gekregen hun vakantie op te nemen, werd de metrotunnel zelfs voor een periode van 7 weken gesloten. Ook in 2011 waren er problemen. Weliswaar vond de renovatie dit keer op tijd plaats, maar werd er asbest geconstateerd op het station Weesperplein. Hierdoor ontstond oponthoud, dat zelfs een jaar later in 2012 nog de werkzaamheden enorm vertraagde.
 
Ook dit jaar is de metrotunnel tijdens de zomer 7 weken dicht geweest voor het onderhoud - op maandag 26 augustus is de tunnel weer opengegaan voor vervoer gedurende de dag. De verbinding is in de avond nog wel tot 31 oktober gesloten. Het goede nieuws voor reizigers is dat de recente werkzaamheden voorspoedig zijn verlopen. Volgens Alex Miggelenbrink, adviseur bij AT Osborne en sinds 2012 projectmanager van de renovatie, is het inmiddels zeker dat reizigers volgende zomer wél normaal gebruik kunnen maken van de metro.
 
Onderschatting
Volgens de adviseur is de complexiteit van het project enorm onderschat vanaf het begin. “Je kunt iets op papier verzinnen, maar de praktijk is weerbarstiger bij dit soort grote renovaties. Bij een renovatie van een metrotunnel van 35 jaar oud weet je vaak gewoon niet goed wat je gaat tegenkomen” aldus Miggelenbrink. Ook wijst hij naar praktische uitdagingen. Zo is er weinig ruimte om goed te kunnen werken, veel van het werk is handwerk en machines kunnen vaak niet worden ingezet, aldus de adviseur.

Nieuws

Meer nieuws over