Ex-McKinsey & Co. consultant wordt stand-up komiek

30 augustus 2013 Consultancy.nl

De meeste consultants die werken bij de prestigieuze consultingorganisatie McKinsey & Company belanden uiteindelijk in een topmanagement functie in de publieke of private sector. Zo werd onlangs nog McKinsey hoogvlieger Lazar Krstic benoemd tot de Minister van Financiën van Servië. Ook heeft Yahoo kort geleden twee McKinsey alumni aangesteld, als COO (Henrique de Castro) en hoofd van de Corporate Strategy afdeling (André Christensen). Ook in Nederland zijn er voorbeelden genoeg. SER-voorzitter Wiebe Draijer was tussen 2004 en 2012 Managing Director van het Nederlandse kantoor van het strategisch adviesbureau.

Uiteraard belanden niet alle McKinsey consultants in de top van de pyramide. Maar het verhaal van de Amerikaanse McKinsey adviseur Anish Shah is uitzonderlijk te noemen. Na bijna tien jaar in de adviesbranche, waaronder 5 jaar bij McKinsey en een aantal jaar bij IBM, maakte hij een radicale carrièreswitch: hij werd stand-up komiek. En niet zomaar een komiek, hij is inmiddels uitgegroeid tot een van de opkomende talenten in het veld.
 
Anish Shah
 
Na het behalen van een MBA aan de Yale University, voegde Shah zich bij McKinsey & Company in 2004. Hij werkte 5 jaar bij het wereldwijde strategie adviesbureau. Tussen medio 2009 en vorige maand werkte hij voor het statistische software bedrijf SPSS en IBM, in zijn meest recente positie als Director in de ‘Business Analytics Strategy’ afdeling. Al tijdens zijn tijd bij McKinsey, ontwikkelde Shah een passie voor stand-up komedie. Toen hij eenmaal werkzaam was bij het conglomeraat IBM, groeide zijn passie uit tot een serieuze carrière. “Ik ben een ondernemer en voelde de behoefte om iets parallel te ontwikkelen. Ik deed daarom mee met open-mic avonden en dit werd steeds groter. Ik kon privé evenementen organiseren en daarna big grotere shows, tot ik een punt bereikte waar ik inzag dat dit wel eens heel groot kon worden”. Toen zijn uitverkochte zomertour, met meer dan 50 shows door heel de VS, eenmaal een feit was besloot Shah zijn consultancybaan vaarwel te zeggen.
 
Corporate wereld
Shah is inmiddels beroemd geworden voor spottende grappen over de corporate wereld, waaronder de spanning tussen consultants en hun klanten. In zijn laatste show, getiteld ‘Business-school’, maakt hij grappen over het corporate leven van strategy consultants en investment bankers. “In B-school, doet iedereen also ze ’s werelds grootste problemen oplossen – mensen hebben uitvoerige gesprekken en gebruiken de vreemdste bewoordingen. De sketches zijn gecentreerd rondom strategy consultants en investment bankers die echt denken dat ze gelukkig zullen worden met hun baan nadat zij afstuderen”.

Nieuws

Meer nieuws over