RedFoxBlue model voor goede verkooppropositie

28 augustus 2013 Consultancy.nl

In dit artikel gaat Mike Hoogveld, partner bij RedFoxBlue en ruim 15 jaar actief op het raakvlak van marketing en sales, in op hoe sales afdelingen een goede verkooppropositie kunnen ontwikkelen.

Marketing

In brede (marketing)zin omvat een propositie je totaalaanbod richting je kerndoelgroep. Kortom: met welke producten/diensten en met welk aanbod ga ik de markt op?
 
In deze brede definitie gaat het dus om zaken als:
- Product omschrijving (wat verkoop ik?) gekoppeld aan diensten, services, garanties, financieringsmogelijkheden etc.;
- Prijsbeleid (wat zijn de prijzen?);
- Welke extra’s kan en mag ik aanbieden rondom het product?;
- Wat is het klantenretentieprogramma en bonus-/kortingbeleid voor de klant?;

Sales

Binnen de context van sales gaat het in engere zin echt om het kernaanbod en vooral om je verkooppitch naar een specifieke doelgroep. Deze verkooppropositie is gedefinieerd als een bundel van klantvoordelen, gebaseerd op een geïdentificeerde set van behoeften en koopmotieven. Het gaat dus niet om het product dat je verkoopt, maar om de kernbehoeften die het vervult.
 
RedFoxBlue - Marketing en Sales

Model voor een goede verkooppropositie

De basis voor een goede verkooppropositie wordt gevormd door onderstaand model dat je stapsgewijs kunt invullen (meteen in de vorm van een elevator pitch).
 
1. Naam en organisatie
Bij elke verkooppropositie en dus ook de elevator pitch (EP) behoort de introductie te bestaan uit de  naam van de organisatie en de naam van de verkoper (of andere medewerker).
-> Voorbeeld: mijn naam is Paul van Hek van RedFoxBlue en ik ben gespecialiseerd in het doorlichten en beter laten presteren van verkooporganisaties.
 
2. Kernbehoefte/motief
De start van elke verkooppropositie is niet het product maar wél de kernbehoefte die het vervult.
-> Voorbeeld: klanten vragen RedFoxBlue om begeleiding bij het blijvend verbeteren van hun verkoopresultaten.
 
3. Kernproducten/diensten
De kernbehoefte wordt vervuld door concrete producten en/of diensten.
-> Voorbeeld: deze resultaatverbetering wordt gerealiseerd door een maatwerk sales/acceleratie aanpak met de best passende mix van analyse, advies, training, coaching en interim.
 
4. Services
De producten en/of diensten worden versterkt met 'services' die de kernbehoefte en de producten en/of diensten verder versterken (bewijslast).
-> Voorbeeld: klanten geven aan dat onze professionals allen zeer ervaren zijn, opgeleid zijn langs alle cruciale sales acceleratie onderdelen en in staat zijn om hun organisatie naar verankering en dus blijvend betere verkoopresultaten te leiden.
 
Salesgids RedFoxBlue
 
5. Extra’s/aanbod
De producten en/of diensten worden versterkt met 'extra’s' en eventueel een gericht aanbod welke de kernbehoefte nog verder invullen en de producten en/of diensten verder versterken (bewijslast).
-> Voorbeeld: Een doorslaggevende factor waarom veel bedrijven kiezen voor RedFoxBlue is tenslotte onze voorkeur om met resultaatgerelateerde afspraken te werken.
 
6. Ik ben en ik doe
Sluit de verkooppropositie en dus elevator pitch altijd af met wie je bent en wat je kunt betekenen voor deze klant/doelgroep.
-> Voorbeeld: Kortom, ik ben u namens RedFoxBlue graag van dienst om uw verbeterpotentieel op verkoopgebied in kaart te brengen en samen met u binnen drie maanden om te zetten in meer omzet tegen lagere verkoopkosten.

Sales tools

Voor iedere doelgroep en kanaal kun je deze aanpassen op de koopmotieven die daarbinnen gelden. Vervolgens vertaal je het door naar alle relevante sales tools, bijvoorbeeld:
- Producten/diensten (wat je tastbaar verkoopt);
- Acties/aanbod;
- Scripts voor afspraken maken (claim leggen);
- Scripts voor telesales;
- Elevator pitch;
- Best practice adviserend verkoopgesprek langs VOIPAN;
- Intake vragen (pijn vragen op koopmotieven);
- Lead generation (trigger op koopmotieven en termen die klant gebruikt);
- Website;
- Brochures/leaflets;
- Trigger direct mail/direct marketing.
 
Mike Hoogveld - RedFoxBlue

Voor het formuleren hiervan is een maximale samenwerking tussen Sales en de afdeling Marketing noodzakelijk. En ook hier geldt: durf te experimenteren, verricht metingen op de hitrates en optimaliseer de proposities op basis hiervan.

Nieuws

Meer nieuws over