Kracht PwC websites fors minder dan Big 4 rivalen

26 augustus 2013 Consultancy.nl

Offline voert PwC zijn Big 4 rivalen aan, in ieder geval qua omzet. Met een wereldwijde omzet van $31.5 miljard in 2012, is PwC de grootste zakelijke dienstverlener ter wereld, gevolgd door concurrenten Deloitte, KPMG en EY. Online daarentegen, zo blijkt uit een nieuwe analyse, loopt PwC (fors) achter op zijn Big 4 rivalen. Dat komt met name door een “verkeerde” online websitestrategie, aldus Online Ventures, een digitaal analistenbureau.
 
Het analistenbureau vergeleek de online prestaties van de websites van de Big 4. De onderzoekers keken naar diverse factoren, zoals social media shares, keyword posities en het aantal inkomende links.
 
De belangrijkste reden waarom PwC het zo slecht doet is de keuze voor een landen-specifiek domein. In de UK gebruikt PwC www.pwc.co.uk. Dit is ook het geval in Nederland, waar PwC het domein www.pwc.nl gebruikt. Ter vergelijking, haar concurrenten maken gebruik van een wereldwijde site met een locale subfolder*. “PwC’s online website strategie – een landen-specifiek domein dat afzonderlijk van hun .com domein loopt – is een strategie die niet bijdraagt aan het effectief concurreren met zijn rivalen” aldus Online Ventures. Zo heeft de Britse PwC website bijvoorbeeld aanzienlijk minder unieke IP links, veel minder social media shares en ook een fractie van het keywordbereik van zijn concurrenten**. Op alle drie de gebieden doet Deloitte de beste zaken.
 
Big 4 - Website vergelijking
 
Hoewel de analyse werd uitgevoerd voor het PwC domein in de UK, voegt Online Ventures toe dat met deze online strategie de kans ‘erg hoog’ is dat het om die reden ook in andere landen slechtere resultaten behaalt.

Inkomende links

Een belangrijke factor voor het bepalen van succes in Google zoekopdrachten is het aantal links die vanaf andere kwalitatieve sites naar de eigen website linken – zoals die van gerenommeerde portals als Accountant.nl of Consultancy.nl. “Omdat PwC ervoor kiest zijn sites te splitsen, maken zij zichzelf online zwakker terwijl de concurrentie beloond wordt door alle links van andere sites die wel linken naar de geconsolideerde, wereldwijde site”.
 
De onderstaande grafiek laat zien hoe klein de PwC UK website lijkt in Google wanneer deze vergeleken wordt met de concurrentie. Hoe dichterbij de site in het kwadrant rechtsboven is gepositioneerd, hoe beter***. Ook op dit punt heeft Deloitte de beste papieren.
 
Big4 - Branded Links
 
Online Ventures heeft een duidelijke aanbeveling voor PwC:  verander de online strategie. “Als PwC haar online resultaten en bereik wil verbeteren, dan zullen zij hun landensites aan het .com domein moeten toevoegen. De onderstaande analyse laat de verschillen in concurrentiepositie zien, gebaseerd op het aantal inkomende links.
 
PwC Website - Vergelijking
 
* Bijvoorbeeld, Deloitte’s URL in Nederland is een subfolder van het .com domein:
 
** Unieke IP Links refereert aan het aantal links die naar ieder domein wijzen. Social Shares is het aantal links die vanuit sociale platformen wijzen naar iedere site. Keyword Reach refereert aan het aantal belangrijke industrie-gerelateerde keywords in de top 20 Google zoekopdrachten.
 
*** Referring IPs (x-as) refereert aan het aantal links van andere websites die wijzen naar een site. Branded Links (y-as) refereert aan het aantal links die wijzen naar iedere site waar de company brand wordt genoemd.

Nieuws

Meer nieuws over