Cees van Steijn verwacht fusiegolf in krantenmarkt

19 augustus 2013 Consultancy.nl

Het krantenlandschap gaat de komende jaren ingrijpend veranderen. Volgens Cees van Steijn, interim-manager van BoerCroon en momenteel ad-interim topman van de Telegraaf Media Groep* (TMG), blijven er op termijn nog maar twee krantenbedrijven over. Dat zei hij afgelopen vrijdag tegenover Het Financieele Dagblad (FD).
 
Cees van Steijn geeft sinds april ad-interim leiding aan TMG, nadat voormalig bestuursvoorzitter Herman van Campenhout werd weggesaneerd door de Raad van Commissarissen. Hij blijft aan het roer totdat het mediabedrijf een nieuwe CEO heeft aangesteld.

Consolidatie

Uit recente cijfers van Deloitte blijkt dat de reclame inkomsten van de Nederlandse krantenmarkt in de afgelopen vier jaar met circa €170 miljoen zijn gedaald, naar net boven €1 miljard. Ook voor de komende jaren verwacht het adviesbureau een dalende trend in de offline advertentiemarkt. Willen mediabedrijven overleven dan zijn krachtenbundelingen “absoluut noodzakelijk” stelt Van Steijn. "Binnen een aantal jaren zal er in Nederland een geringer aantal mediapartijen zijn. Persoonlijk denk ik dat er twee overblijven" aldus Van Steijn tegenover het FD. Hij verwacht dat de twee grote marktpartijen - TMG en De Persgroep** - kleine branchegenoten zullen opslokken. Het betreft onder andere spelers als NRC Media, FD Mediagroep en Wegener.
 
Cees van Steijn - TMG

TMG flirt met Wegener en FD Mediagroep

Vorig jaar toonde TMG al interesse in een overname van Wegener, dat door het Britse moederbedrijf Mecom overduidelijk in de etalage werd gezet. Door de mindere financiële posities besloot TMG uiteindelijk geen bod uit te brengen. Ook benaderde TMG recentelijk de FD Mediagroep, uitgever van Het Financieele Dagblad, met het verzoek om een mogelijke fusie te onderzoeken. Na een aantal gesprekken werden de onderhandelingen gestaakt, doordat het “op geen enkele wijze duidelijk werd wat de waarde van een overname voor FD Mediagroep zou zijn” aldus FD-directeur Jacques Kuyf. Wel nam TMG vorig jaar de gratis krant Metro over – inmiddels zijn de redacties van Metro en Spits, wat al onderdeel was van TMG, samengevoegd.
 
Telegraaf Media Groep
 
Derk Sauer, aandeelhouder van NRC Media, is het niet helemaal eens met zijn concullega Van Steijn. Hij noemt het speelveld al “heel overzichtelijk” en benadrukt dat er altijd ruimte blijft voor nichespelers, zoals NRC Media en FD Mediagroep. “Klein zijn heeft ook voordelen. Je bent veel flexibeler waardoor je snel kunt inspelen op nieuwe ontwikkelingen; grote uitgevers hebben daar moeite mee. En je hebt minder overhead” aldus Sauer.
 
* TMG is één van de grootste mediabedrijven van Nederland met dagbladen als De Telegraaf, Metro en Spits. Ook is TMG eigenaar van radiozender SkyRadio en online paltform Hyves.
 
** De Persgroep is eigenaar van kranten als de Volkskrant, het AD en Het Parool.

Nieuws

Meer nieuws over