Deloitte: Omzet Europese voetbalmarkt 11% gestegen

19 augustus 2013 Consultancy.nl

De voetbalmarkt heeft weinig last van de uitdagende economische omstandigheden. De totale inkomsten van de voetbalbranche is in het afgelopen seizoen (2011/2012) met 11% gestegen ten opzichte van het seizoen daarvoor. De totale Europese voetbalsector wordt nu geraamd op €19,4 miljard. Dit blijkt uit het rapport ‘Annual Review of Football Finance 2013’ van Deloitte.
 
De vijf grootste competities in Europa (Premier League, Bundesliga, Primera División, Serie A en Ligue 1), samen goed voor 48% (€9,3 miljard) van de markt, zorgden voor het belangrijkste aandeel in de stijging. De omzet steeg het hardst in de Premier League (+16%), gevolgd door de Franse competitie (+9%).
 
Hoewel alle van de ‘big 5’ leagues een stijging in loonkosten in 2011/12 hadden, was het groeitempo iets lager dan die van de omzet, waardoor er sprake is van een algemene verbetering in winstgevendheid.
 
Deloitte - Voetbalmarkt 1
 
De Britse Premier League is nog steeds de grootste voetbalcompetitie, op basis van inkomsten. In 2011/2012 verdiende de Premier League circa €2,9 miljard. Ter vergelijking, de inkomsten in Nederland bedroegen €434 miljoen. Met name sponsorovereenkomsten van bijvoorbeeld Manchester City, die dat jaar kampioen werd, en Manchester United, met Deutsche Post/DHL en Etihad Airways waren de reden voor de sterke stijging in inkomsten.

Stadion bezoekers

De sport consultants keken ook naar de ontwikkeling van het aantal stadionbezoekers. Met een gemiddelde van meer dan 44,000 bezoekers heeft Duitsland het hoogste aantal fans per wedstrijd in een stadion. Het aantal bezoekers groeide met 5%. In Engeland, Italië en Frankrijk daalde het gemiddeld aantal stadionbezoekers, met respectievelijk -2%, -7% en -4%.
 
Deloitte - Voetbalmarkt 2

Nieuws

Meer nieuws over