AT Kearney: Megakansen bedrijven in betalingsmarkt

12 augustus 2013 Consultancy.nl

De omvang van de Europese betalingsmarkt gaat de komende 7 jaar nagenoeg verdubbelen. Deze groei biedt megakansen aan bedrijven actief in het ecosysteem van de paymentsbranche. Dit concludeert adviesbureau A.T. Kearney in het rapport ‘European Payments Strategy Report 2013’.

Marktomvang

De komende jaren groeit de markt voor elektronische betalingen volgens het adviesbureau explosief, van €37 miljard in 2010 naar €65 miljard in 2020. De sterke groei (CAGR tussen 6% a 7%) is met name een gevolg van de stijging in het aantal elektronische transacties*. De stijgende populariteit van e-oplossingen ligt hieraan ten grondslag.
 
ATKearney - Euopean Payments Industry Revenues

Een onderverdeling van de elektronische betalingsmarkt toont aan dat alternatieve methoden** het belangrijkste groeisegment vormt. In 2020 wordt de betalingsmarkt nog steeds gedomineerd door ‘Debit en credit cards’ en ‘Credit transfers en direct debits’, maar het aandeel en belang van alternatieve methoden zal flink toenemen. “In 2020 zullen aanbieders van alternatieve methoden ongeveer een derde van de totale inkomsten genereren [€18 – €26 miljard] terwijl ze ‘slechts’ een vijfde van alle betalingen verwerken” aldus het strategie adviesbureau.

Megakansen

De snelle marktgroei biedt megakansen aan bedrijven werkzaam in het ecosysteem van de betalingsmarkt, zoals banken, creditcardmaatschappijen, telecom operators, retailers en nieuwe aanbieders van elektronische betaalmethoden. Volgens Johan Kestens, partner bij A.T. Kearney, moeten banken, de huidige marktleiders, op hun hoede zijn voor opkomende concurrentie van telecombedrijven. “Banken zullen hun sterke positie in het betalingssegment grotendeels behouden aangezien ze reeds een lange financiële relatie hebben met hun klanten. Maar ze zullen alert moeten zijn aangezien telecom operators uit zijn op een groter deel van de omzet”.
 
AT Kearney - Payments
 
De consultants zien vier factoren die een bepalende rol gaan spelen in het succes van bedrijven: een flexibel business model, innovatiekracht, dienstverlening die geschikt is voor mobile en oplossingen waarin gebruikersgemak centraal staat. Organisaties die op internationale schaal opereren worden als gevolg van de (aanzienlijke) verschillen tussen Europese landen geadviseerd om voldoende marktdifferentiatie aan te brengen in hun producten en diensten.
 
* Zie het bericht ‘Elektronische betalingsmarkt neemt vlucht’ voor meer informatie.
 
** Betalingsvormen die niet via een bankrekening verlopen zoals mobiele betalingen.

Nieuws

Meer nieuws over