SKP: Prijs ontbundeling redding luchtvaartbedrijven

16 juli 2013 Consultancy.nl

De luchtvaartindustrie, die te maken heeft met steeds intensievere concurrentie en druk op de marges, kijkt reikhalzend uit naar nieuwe verdienmodellen. Een van de meest populaire methodes is het vragen om een prijstoeslag voor koffers. Deze voor reizigers impopulaire maatregel is al jaren alledaagse praktijk bij low-cost carriers, maar in de afgelopen maanden hebben ook prestigieuze luchtvaart-maatschappijen als KLM en British Airways een extra fee voor ruimbaggage geïntroduceerd.

Volgens Jonathan van Spijker Baan, Senior Consultant bij Simon-Kucher & Partners, hebben de traditionele luchtvaartbedrijven weinig keus. “Het is voor deze bedrijven misschien wel de enige weg terug naar winstgevendheid” aldus de adviseur.

Transparantie

De luchtvaartindustrie werd lange tijd bekritiseerd voor de slechte transparantie met betrekking tot prijzen. Om de situatie voor consumenten te verbeteren heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) recentelijk nieuwe initiatieven gelanceerd die operators er toe zetten een bepaald transparantieniveau te bieden, met de bedoeling om een eind te maken aan onduidelijke prijzen. Het gaat hier om twee maatregelen: geïntegreerde prijzen (geadverteerde prijzen moeten alle onvermijdelijke kosten noemen) en een ‘opting-in’ prijssysteem (consumenten moeten vrijwillig kunnen kiezen tussen diverse optionele diensten, zonder hier toe verplicht te worden).
 
simon-kucher-partners-baggage

Ontbundelen

Met de verhoogde transparantie wordt het traditionele luchtvaartmaatschappijen nog moeilijker gemaakt. Aangezien de prijs vaak het belangrijkste aspect voor  de besluitvorming van reizigers is, dreigen ze nog meer marktaandeel te verliezen aan de low-cost luchtvaartmaatschappijen. De factor prijs wordt zelfs nog belangrijker door de sterke opkomst van prijsvergelijkingssites. “Prijsvergelijkingswebsites hebben ervoor gezorgd dat prijzen het belangrijkste wapen voor het slagveld om marktaandeel zijn geworden” zegt Van Spijker Baan.

Als gevolg hebben de traditionele luchtvaartbedrijven de strategie omarmd diensten te ontbundelen en additionele diensten, die eerst deel uitmaakten van de reguliere ticketprijs, apart te beprijzen. Voorbeelden zijn fees voor ingecheckte bagage, stoelkeuze en speciale maaltijden. Dit maakt het mogelijk de basisprijs van het ticket te verlagen en hun concurrentiepositie ten opzichte van low-cost carriers te verbeteren.
 
De adviseur van het strategie adviesbureau stelt dat de impopulaire maatregel op de lange termijn een wijze beslissing zal zijn voor de traditionele luchtvaartmaatschappijen. “Aangezien traditionele luchtvaart bedrijven worstelen om weer winstgevend te worden en zij de kostenreductiestrijd  tegen de low-cost carriers waarschijnlijk niet kunnen winnen, zijn toeslagen de enige manier om extra inkomsten te verdienen”. De consultant adviseert de traditionele luchtvaartmaatschappijen toeslagen te gebruiken als onderscheidend vermogen. “Met name traditionele luchtvaartbedrijven moeten de kans aangrijpen om met toeslagen hun toegevoegde waarde te accentueren”.

Nieuws

Meer nieuws over