BCG: Chinezen zijn dol op Amerikaanse producten

16 juli 2013 Consultancy.nl

Chinese consumenten zijn bereid meer te betalen voor Amerikaanse producten dan voor vergelijkbare Chinese producten. De Chinezen zijn bezorgd over de kwaliteit van hun binnenlandse goederen en dichten Amerikaanse producten een hogere kwaliteit toe. Dat blijkt uit onderzoek door adviesbureau The Boston Consulting Group onder ruim 5.000 Chinese consumenten.

Uit het onderzoek van het strategie adviesbureau blijkt dat 61% van de Chinezen bereid is meer te betalen voor Amerikaanse producten. De consumenten wilden tot 10% extra betalen voor auto-onderdelen, banden, meubilair, huishoudapparaten en babyvoeding van Amerikaanse afkomst. Voor Amerikaanse mobiele telefoons, sportschoenen en sommige andere statusgoederen, willen de respondenten tot wel 71% meer betalen.

BCG - Chinesen winkelen

Chinese zorg om kwaliteit

Volgens de strategy consultants is de Chinese consument zeer bezorgd over de kwaliteit van Chinese producten. “Naarmate meer Chinese consumenten toetreden tot de middenklasse, zal er meer nadruk gelegd worden op de meerwaarde die wordt geboden dan op de laagste prijs”, aldus BCG-adviseur Hal Sirkin. Uit het onderzoek bleek echter ook dat tweederde van de consumenten ook de voorkeur geeft voor een Amerikaans product als het dezelfde prijs en kwaliteit heeft als zijn Chinese equivalent. Amerikaanse producten hebben onder Chinezen dus in het algemeen een betere naam.

Geen wereldwijd fenomeen

Opmerkelijk is dat de voorkeur voor Amerikaanse producten een typisch Chinees fenomeen blijkt te zijn. Zo schrijven de consultants dat bijna tweederde van de Duitse consumenten juist extra wil betalen voor binnenlandse producten in vergelijking tot Amerikaanse equivalenten. En ook in Frankrijk worden Amerikaanse producten als mobiele telefoons en schoenen van mindere kwaliteit geacht te zijn dan Franse alternatieven.

Nieuws