Meubelgigant IKEA heeft een briljant businessmodel

05 juli 2013 Consultancy.nl

IKEA heeft een 'briljant businessmodel'. Althans, dat vinden de auteurs van het managementboek ‘Briljante Business Modellen’. IKEA schaart zich hiermee in een selecte groep van organisaties die volgens de auteurs een “baanbrekende visie” hebben op zakendoen.
 
Auteurs van ‘Briljante Business Modellen’ zijn Jeroen Geelhoed (&samhoud), Jeroen Kemperman (Achmea) en Jennifer Op ’t Hoog (Achmea). Zij deden onderzoek naar de eigenschappen van briljante businessmodellen. Ruim 100 businessmodellen passeerden de revue, waarvan er 16 zijn uitgeroepen tot ‘briljant’. Deze selecte groep bedrijven zijn opgenomen en worden dieper uitgelicht in hun boek.

IKEA

De van oorsprong Zweedse meubelgigant verdient volgens de auteurs de label ‘briljant businessmodel’ vanwege een “fundamenteel andere aanpak” en “lage prijzen”.
 
Briljante Business Modellen
 
Jennifer Op ’t Hoog licht toe: “IKEA zet haar klanten aan het werk. Zo legt IKEA haar klanten het businessmodel uit om hen vervolgens zelf aan het werk te zetten; hen te laten ontwerpen, vervoeren en monteren. Op de posters in de winkel en de bouwtekeningen in de doos leggen ze je ook uit wat zij doen en vooral wat jij doet”.
 
Naast de klanten zelf aan het werk zetten heeft IKEA ook een world class bedrijfsvoering. “IKEA is uniek in haar operationele kracht door anders te denken in de operatie, door bijvoorbeeld met andere leveranciers samen te werken dan je wellicht zou verwachten: Zo ontdekten ze dat je een prullenbak ook goed(koop) kan laten maken bij een fabrikant van verfblikken” aldus Geelhoed van &samhoud.

Visiegedreven bedrijven

Andere bedrijven die worden gekenmerkt als briljante businessmodellen zijn onder meer Albert Heijn, Zara, LinkedIn, Ajax, De Efteling en ID&T. “Wat deze zestien gemeen hebben, is dat ze allemaal een dwarse kijk hebben op de wereld en wat ze daar voor rol in willen spelen. Ze zijn allen net als IKEA visiegedreven. Ze zijn volhardend, radicaal en consequent in de implementatie van hun visie in het businessmodel en veranderen daarmee uiteindelijk de manier waarop het spel wordt gespeeld in hun markt” zegt mede-auteur Jeroen Kemperman.

Nieuws

Meer nieuws over