TW: Vergelijking van interne communicatiekanalen

04 juli 2013 Consultancy.nl

Bedrijven adopteren massaal social media en nieuwe communicatiekanalen om de samenwerking op de werkvloer te verbeteren. De uitdaging waarmee veel bedrijven te maken hebben is: welke communicatiekanalen zijn het meest effectief en zouden intern toegepast moeten worden? Een nieuw onderzoek door consultancyfirma Towers Watson biedt interessante nieuwe inzichten. Zo zijn instant messaging tools en video/telefoon conferenties nog steeds met afstand de meest gebruikte vormen van communicatie. Ook blijken deze het meest effectief. Relatief nieuwe kanalen – zoals apps en sociale media – hebben in de afgelopen jaren echter een grote sprong gemaakt.
 
Towers Watson vroeg managers van 290 grote en middelgrote organisaties uit Noord-Amerika, Europa en Azië naar hun ervaringen op het gebied van interne communicatie. Respondenten werd gevraagd om 14 verschillende kanalen te beoordelen op twee dimensies: effectiviteit en adoptie. Een overzicht:
 
Towers Watson - Interne Communicatiekanalen

Social media

Uit het onderzoek komt naar voren dat inmiddels meer dan de helft van de deelnemende werkgevers op dit moment diverse social media-tools gebruikt als onderdeel van hun interne communicatie. Towers Watson voorspelt dat de populariteit van social media als intern communicatiekanaal de komende jaren verder gaat toenemen. “Doordat de noodzaak van internationale samenwerking alsmaar dringender wordt, verwachten we dat steeds meer bedrijven zullen kiezen voor het gebruik van sociale media om hun boodschap op een creatieve manier te communiceren” zegt Celeste de Quelerij, practice leader Communication en Change Management Consulting bij het adviesbureau.
 
Sociale media kunnen niet alleen ondersteunen bij het brengen van communicatieboodschappen, maar ook bij het creëren van betrokkenheid. “Wanneer werkgevers hun externe werknemers effectief willen betrekken en binden, moeten ze zorgen voor directe communicatie met leidinggevenden, managers en collega’s. Wij denken dat social media-tools daarbij een belangrijke rol kunnen spelen” aldus de adviseur.

Nieuws

Meer nieuws over