Horwath: Goede review Booking.com verhoogt omzet

20 juni 2013 Consultancy.nl

Online reviews worden steeds belangrijker voor de hotelindustrie. Een onderzoek door Horwath HTL laat zien dat hoe hoger de gemiddelde review score bij bijvoorbeeld Booking.com, des te hoger de gemiddelde omzet per beschikbare kamer (RevPAR). Dit geldt voor zowel hotels in Amsterdam als in overige Nederlandse steden.
 
In het ‘HOSTA 2013’ rapport keek het adviesbureau naar de belangrijkste trends en ontwikkelingen in de hotelindustrie. Data van meer dan 500 hotels in de Benelux zijn meegenomen in het onderzoek.
 
De analyse laat zien dat er een sterke correlatie bestaat tussen hoe bezoekers een hotel reviewen op Booking.com en welke omzetten behaald worden. Zo heeft een hotel met een gemiddelde score van 7,0 een RevPAR van rond de €60. Een hotel met een score van 9,0 heeft al gauw een RevPAR van boven de €200. Deze trend geldt voor zowel Amsterdam (links) en overige steden (rechts).
 
RevPAR Hotels Nederland
 
De correlatie kan van nature uitgelegd worden door de kwaliteit van een hotel. Zo hebben duurdere hotels in de meeste gevallen luxere voorzieningen en betere service, met als gevolg dat het ‘vanzelfsprekend’ is dat de reviews hoger uitvallen. Toch corrigeert de RevPAR metric dit gedeeltelijk, omdat het ook rekening houdt met de gemiddelde bezettingsgraad. Voor dure hotels is de gemiddelde bezettingsgraad over het algemeen lager.

Nieuws

Meer nieuws over