Reputatie belangrijker in accountancy dan in advisory

18 juni 2013 Consultancy.nl

De reputatie van adviesbureaus speelt in de accountancymarkt een veel grotere rol dan in de consultancybranche. Dit blijkt uit onderzoek van Grant Thornton onder 53 CFO’s van grote Nederlanse bedrijven*. Zo geeft 47% van de CFO’s aan dat reputatie een doorslaggevende factor is bij de keuze voor accountantsbureaus. Van dezelfde groep CFO’s vindt maar 10% reputatie een belangrijke factor in het besluitvormingsproces wanneer het gaat om het inhuren van consultants.
 
Grant Thornton stelde de volgende vraag aan de CFO’s: Wat zijn de belangrijkste aspecten bij de keuze voor voor controle- en advieswerkzaamheden? Meer dan de helft van respondenten vindt ‘prijs/kwaliteitverhouding’ één van de belangrijkste aspecten, ongeacht het soort advies dat wordt ingehuurd. Ook betrouwbaarheid en kwaliteit van de dienstverlening staan hoog op de verlanglijst van klanten. Een analyse van Consultancy.nl op basis van de Grant Thornton data.
 
Reputatie - Accountancy vs Consultancy
 
De keuzecriteria van opdrachtgevers met betrekking tot de accountancy- en adviesbranche verschilt behoorlijk op een aantal gebieden. Zo vinden CFO’s betrouwbaarheid en kwaliteit belangrijker bij organisatieadvies, terwijl naast reputatie ook transparantie en internationale aanwezigheid vaker worden genoemd als onderscheidende factoren binnen de accountancymarkt.
 
Overwegingen
Bij het interpreteren van de data moeten twee overwegingen meegenomen worden. Allereerst richt de analyse zich op de criteria die respondenten aangeven wanneer zij grote accountants- en adviesorganisaties inhuren (zoals de Big Four, Baker Tilly Berk of BDO) voor ofwel accounting of consulting diensten. Dit weerspiegelt daardoor niet per definitie de criteria die gebruikt zouden kunnen worden wanneer het de gehele management consulting markt zou betreffen. Zo komt herhaaldelijk uit (wereldwijd) onderzoek naar voren dat reputatie, vooral voor strategische projecten in de top van de markt, een essentiële rol speelt in het besluitvormingsproces. Ten tweede, de survey is gebaseerd op de feedback van CFO’s – andere bestuurders zouden andere voorkeuren kunnen hebben.
 
* Het onderzoek werd gehouden onder CFO’s van zogenaamde ‘Organisaties van Openbaar Belang’ (OOB’s), bedrijven die door hun omvang of functie in het maatschappelijk verkeer de belangen van grotere groepen raken, bijvoorbeeld verzekeraars en kredietinstellingen.

Nieuws

Meer nieuws over