Deloitte: Big Data transformeert OV en transportsector

17 juni 2013 Consultancy.nl

De toepassing van nieuwe technologieën zoals Big Data en Analytics zorgt de komende jaren voor een megatransitie binnen de OV en transportsector. Het geïsoleerde en individualistische transportsysteem zoals we het nu kennen zal geleidelijk een wending maken richting een geïntegreerd ‘digitaal transportsysteem’, een wereld waarin data en connectiviteit zal leiden tot een geoptimaliseerd systeem, voor zowel de individuele reiziger als de gehele maatschappij. Dit stelt accountants- en adviesorganisatie Deloitte in het rapport ‘Digital Age Transportation‘.

15 transport trends
In het onderzoek onderscheidt het adviesbureau meer dan 15 technologie-gedreven trends die de transportsector zullen voorzien van ongekende kansen. Zo zijn er op een macro niveau diverse innovaties die de efficiëntie binnen gemeenschappen kunnen verbeteren, zoals auto delen*, ritten delen en fietsen delen. Bovendien zijn er verschillende technologieën gericht op het vergroten van de efficiëntie en gebruikersgemak van individuen, zoals real-time verkeersinformatie, multi-modaal transport, geconnecteerde auto’s en zelfbesturende auto’s.  

Deloitte - OV en Transport Trends

Twee ontwikkelingen staan aan de basis van het digitale transportsysteem: de ontwikkeling van ‘geconnecteerde voertuigen’ en een ‘geïntegreerd mobiliteitssysteem’. Deloitte vergelijkt de impact van de eerstgenoemde factor met de recente megatransitie binnen de telecomsector. “Op een zelfde manier zoals telefoons zijn geëvolueerd tot smartphones, zullen auto’s in de komende 10 jaar ‘geconnecteerde voertuigen’ worden, die toegang hebben tot informatie, deze informatie consumeren en creëren en deze delen met bestuurders, passagiers en de publieke infrastructuur”. Het “geïntegreerde mobiliteitssysteem’ – gestimuleerd door zowel publieke- als privé initiatieven – zal dienen als de ondersteunende infrastructuur.

Databeschikbaarheid
Belangrijkste voorwaarde om te komen tot een digitaal transportsysteem is beschikbaarheid van data. "Om de keuzes van reizigers te kunnen begrijpen en snel beslissingen te laten nemen, moeten reizigers kunnen beschikken over real-time rapportage van verkeerssituaties, inclusief prognoses. Alleen dan kan voor de snelste en meest voordelige wijze van reizen gekozen worden" zegt Frank de Bont, partner bij Deloitte en verantwoordelijk voor het Transport segment.

Vervolgstappen
Het adviesbureau adviseert overheden en vervoerders om snel actie te ondernemen. "De overheid in samenwerking met zowel de vrachttransport- als de openbaar vervoersector heeft nog wat stappen te zetten" meent De Bont. "Naast het mogelijk maken op technologisch gebied en het aanpassen van wet- en regelgeving laat het rapport zien dat er andere manier van denken moet worden doorgevoerd als het over mobiliteit gaat. Niet het middel maar de persoon moet centraal staan".

* Zie ook het bericht ‘McKinsey: Helft van jongeren overweegt autodelen’ voor meer informatie.

Nieuws