PwC: Helft entertainment en media omzet uit digitaal

10 juni 2013 Consultancy.nl

Entertainment en media bedrijven kunnen de komende jaren niet meer zonder online en digitale kanalen. Vorig jaar kwam een derde van de totale entertainment- en media-uitgaven voort uit online en digital, in 2017 is het aandeel gestegen tot 47%. Dit voorspelt accountants- en adviesorganisatie PwC in de studie ‘Global Entertainment & Media Outlook 2013-2017’. Belangrijkste aanjager van deze ontwikkeling is de grote toename in het gebruik van mobiel internet.
 
Mobiel internet
Momenteel beschikt 40% van de huishoudens wereldwijd over een breedbandinternet. In de komende 5 jaar stijgt de breedbandpenetratie naar zo’n 51%. De forse groei van internettoegang hangt nauw samen met de opkomst van mobiel internet, als gevolg van de groeiende verkoop van smartphones en tablets. Zo wordt er volgend jaar naar verwachting $259 miljard uitgegeven aan mobiele internetaansluitingen. De komende jaren blijft deze trend aanhouden - het aandeel mobiel internet stijgt van 31% in 2012 naar 54% in 2017.
 
PwC - Mobiel Internet
 
Volgens Ennel van Eeden, entertainment- en media expert bij het adviesbureau, vormen de groeiende middenklasse en sterke urbanisatie in landen als China, Brazilië, India, Rusland, Mexico en regio’s als het Midden-Oosten en Noord-Afrika de aanjagers van deze ontwikkeling. “Wij voorspellen dat de vier BRIC-landen in 2017 samen alleen al goed zijn voor de helft van alle wereldwijde mobiele internetgebruikers”.
 
Online betaalmuren
Voor kranten vormt de toenemende digitalisering een grote bedreiding. Zij zullen dan ook genoodzaakt zijn om hun business model aan te passen, onder meer door het overgaan op online betaalmuren. Het consultancykantoor voorspelt dat binnen drie jaar ruim 30% van alle kranten online lezers laat betalen voor volledige toegang. Nederland loopt hierin voorop.

Nieuws

Meer nieuws over