Roland Berger: Feyenoord stadion kan meer opleveren

06 juni 2013 Consultancy.nl

Met de plannen voor een mogelijk nieuw Feyenoord stadion weliswaar in de pijplijn, lijkt Feyenoord commerciële kansen met het huidige stadion mis te lopen. Dat stelt Arnoud van der Slot, partner bij Roland Berger Strategy Consultants en ook aandeelhouder van Feyenoord, in een interview tegenover het Algemeen Dagblad.

Van der Slot vraagt zich af waarom er in de afgelopen 8 of 9 jaar relatief weinig is gebeurd met het huidige stadion. Volgens hem liggen er al langer diverse kansen voor Feyenoord voor het oprapen om meer geld te verdienen met de Kuip, ongeacht het feit dat er al nieuwbouw plannen voor een nieuw stadion op Varkenoord liggen. Zo geeft hij bijvoorbeeld aan dat er nog veel winst te behalen valt met de huidige business seats, die nu slechts voor 85% worden bezet, maar toch relatief goedkoop zijn. Ook kan er geld verdiend worden met de parkeerplekken, die nu nog gratis zijn als er geen wedstrijden zijn. Daarnaast zou de Kuip met het verbinden van een (sponsor) naam aan het stadion nu al geld kunnen verdienen, zoals het Kyocera Stadion van ADO Den Haag of Emirates Stadium van Arsenal.

Roland Berger - De kuip

Te veel focus op nieuwbouw
De adviseur pleit niet voor een keuze tussen nieuwbouw of renovatie van de Kuip, maar meent dat er wellicht teveel focus op het nieuwbouwproject ligt, terwijl er commerciëel nog veel valt te winnen met het huidige stadion. Zo geeft Feyenoord zelf aan dat ze verwachten circa €2,5 miljoen op te halen met naamsgeving voor het nieuwe stadion. Volgens de consultant is die mogelijkheid er nu dus ook al en doet Feyenoord er goed aan om zulke commerciële kansen aan te grijpen, en niet vijf jaar te wachten tot het nieuwe stadion er eindelijk is.  

Nieuwe stadion?
Of het nieuwe stadion er zal komen en welke naam het zal krijgen is nog onbekend. Wel maakte de Rotterdamse voetbalclub in maart bekend dat het een sponsorcontract heeft afgesloten met Opel.

Roland Berger Strategy Consultants is geen onbekende in de voetbalwereld. Het strategie adviesbureau maakte al vaker deel uit van grote nieuwbouw- en renovatie projecten van stadions zoals in Berlijn, Dortmund en Düsseldorf.

Nieuws

Meer nieuws over