Roland Berger: Nederlandse online retail explodeert

04 juni 2013 Consultancy.nl

De Nederlandse online retailmarkt groeit de komende twee decennia met maar liefst 700%, van €5 miljard heden tot circa €40 miljard in 2030. Dit blijkt uit de studie ‘Dutch Online Retail Study 2030’ van Roland Berger Strategy Consultants. De explosie van online retail staat in schril contrast met de traditionele retail markt, die in dezelfde periode met €10 miljard krimpt.

Totale retailmarkt
Door demografische en economische ontwikkelingen blijft de totale Nederlandse retailmarkt de komende 20 jaar groeien. Momenteel wordt de retailmarkt geraamd op zo’n €88 miljard. De komende twee decennia groeit de markt met een Compounded Annual Growth Rate (CAGR) van 1.6%, waardoor de totale retailmarkt in 2030 uitkomt op zo’n €117 miljard.

Omvang Totale Retailmarkt

Online retailmarkt
Momenteel is meer dan 90% van de markt afkomstig van het offline kanaal, het zogenaamde ‘bricks & mortar’ segment. Het online gedeelte verveelvoudigt echter tot circa €40 miljard in 2030, ruim een derde van het totaal. “Er komt circa €35 miljard aan online retailomzet bij en dat haalt €10 miljard weg uit de fysieke kassa” zegt David van der Does, partner bij het strategie adviesbureau.

Offline en Online Retailmarkt

De drijvende krachten achter de groei zijn structureel. Steeds meer mensen gebruiken smartphones, de mogelijkheden van elektronisch betalen nemen toe en logistieke innovaties maken online winkelen makkelijker. Het aantal consumenten dat een aankoop deed met een mobiele telefoon nam bijvoorbeeld tussen 2010 en 2012 met 193% toe.

Branche verschillen
De mate waarin het online segment het traditionele kanaal vervangt verschilt per branche. Zo zal het online aandeel in bijvoorbeeld de ‘Home & Garden’ branche groeien tot 25% in 2030. Ter vergelijking, in de mediasector wordt online verreweg het dominante kanaal, met een marktaandeel van 70%.

Retailmarkt per Branche

Nieuws

Meer nieuws over