SKP: TMT sector kan apps beter commercialiseren

02 juni 2013 Consultancy.nl

De Telecom, Media en Technologie (TMT) sector en app-bouwers kunnen veel weer waarde halen uit de apps. Een nieuw onderzoek door Simon-Kucher & Partners laat zien dat meer dan de helft van consumenten apps niet duur vinden en bereid zijn om hiervoor meer te betalen. Bovendien liggen aan de helft van de besluitvormingsprocessen met betrekking tot de aanschaf van een app ‘niet-prijs gerelateerde’ factoren ten grondslag. Hierdoor blijft nu een hoop potentiële meerwaarde liggen.

Het strategie adviesbureau vroeg 1,000 Amerikaanse consumenten naar hun perceptie over de waarde van de apps. Het onderzoek laat zien dat apps relatief goedkoop zijn in de perceptie van consumenten, 52% van de klanten gaf aan dat zij de apps “niet duur” vinden – een heel hoog percentage binnen een industriesegment dat erom bekend staat zeer prijsgevoelig te zijn. De potentie voor app bouwers is dus helder:  een kleine stijging in de prijs kan leiden tot een meer dan proportionele winststijging.

SKP - App Price perception

In het onderzoek ‘Apps and Digital Content Study’ concluderen de consultants ook dat in 38% van de gevallen de prijs de belangrijkste factor is waarnaar consumenten kijken bij het kopen van een app, gevolgd door de persoonlijke aanbevelingen en rankings. Bij apps die gemeengoed zijn geworden, of waar een hoge mate van concurrentie is, zou een prijsstijging problemen kunnen veroorzaken. Echter, voor het merendeel van andere apps – zoals fremium apps met advertising of in-app aankopen of betaalde apps – is dit goed nieuws. De consultants van Simon-Kucher & Partners bekijken het juist vanuit het omgekeerde perspectief en beredeneren dat met name door de focus op niet-prijs gerelateerde factoren er grote potentiële meerwaarde voor het oprapen ligt.

“Circa de helft van de consumenten selecteren apps ongeacht de prijs. Dit betekent dat bedrijven – door de juiste range en kwaliteit aan diensten aan te bieden – deze klanten kunnen binnenhalen zelfs met hogere prijzen. De sleutel is dat men zich richt op zulke klanten door middel van een marketing 2.0 benadering, waaronder multi-channel marketing en social media” aldus het adviesbureau.

SKP - Kiezen voor app

Nieuws

Meer nieuws over