Accenture: ASML en Unilever Nederlandse topbedrijven

28 mei 2013 Consultancy.nl

ASML en Unilever zijn de enige twee Nederlandse multinationals die zich op wereldwijd niveau een absolute marktleider mogen noemen. ASML kenmerkte zich al langer als een zogenaamde ‘High Performance Business’ (HPB), en nu nestelt ook Unilever zich in de top. Bierbrouwer Heineken kruipt steeds dichter naar de internationale elite. Dit blijkt uit het ‘High Performance Business 2013’ onderzoek van Accenture.
 
In het HPB onderzoek vergeleek het adviesbureau de prestaties van AEX-bedrijven en circa 2.000 internationale bedrijven op twee dimensies: huidige* en toekomstige** prestaties.
 
AEX valt tegen op lange termijn
Over de hele linie hebben AEX bedrijven in 2012 relatief goede cijfers geboekt. Zo steeg de steeg de omzet met gemiddeld 6,5%, ten opzichte van 1,7% in 2011. Hiermee presteerden Nederlandse bedrijven beter dan hun internationale concurrenten, die de omzetgroei juist zagen dalen van 12,4% naar 5,4%. Ondanks de positieve resultaten behaald in 2012 lopen AEX-bedrijven op lange termijn nog steeds achter. Gemiddeld genomen presteren AEX bedrijven namelijk op elk van de acht prestatie-indicatoren minder dan de concurrentie (‘peer average’). Met name de omzetgroei valt tegen.
 
Accenture - HPB Internationale Vergelijking
 
“De AEX-bedrijven presteren al sinds de crisis onder gemiddeld op zowel huidige prestaties als toekomstige positionering” zegt Sander van Ginkel, Managing Director van de Strategy praktijk van Accenture Nederland.
 
ASML en Unilever
Kijkend naar de individuele prestaties van AEX bedrijven dan vallen drie firma’s op. ASML en Unilever mogen zich, met afstand, de best presterende AEX bedrijven noemen. ASML bevindt zich al jaren in de internationale top van de hightechsector. Het bedrijf werkt met hoogopgeleid personeel, innoveert doorlopend en groeit sinds 2006 jaarlijks gemiddeld met dubbele cijfers. Unilever dankt haar goede score aan bovengemiddelde omzet en winstcijfers en aan de sterke positie in opkomende markten.
 
Accenture - HPB AEX Bedrijven
 
Heineken behoort niet tot de internationale top maar komt wel steeds dichterbij. De Nederlandse bierbrouwer komt als één van de grootste stijgers uit het HPB onderzoek naar voren. De recente overname van Asia Pacific Breweries, waarmee het haar marktpositie in opkomende markten aanzienlijk versterkte, wordt gezien als de belangrijkste reden hiervoor.
 
* aandeelhouderswaarde, winstgevendheid, omzetgroei en de consistentie van prestaties
** marktverwachting, marktdifferentiatie, positie in opkomende markten en het vermogen om kapitaal aan te trekken

Nieuws

Meer nieuws over