Groei voor adviesbureau Soulve Innovations uit Utrecht

24 mei 2013 Consultancy.nl

De adviesbranche heeft het als gevolg van de economische crisis zwaar. De verhalen van dalende omzetten, ontevreden partners en reorganisaties zijn inmiddels welbekend. Zo verloren bijvoorbeeld de gerenommeerde kantoren Boer & Croon en Twynstra Gudde in de afgelopen drie jaar meer dan 20% van hun omzet. Toch zijn er ook voldoende verhalen van adviesbureaus die ondanks de economische dip floreren. Deloitte Consulting zag haar omzet met 32% stijgen in het afgelopen jaar, Simon-Kucher & Partners boekt al jaren op rij een omzetrecord en ook First Consulting realiseert indrukwekkende groei om maar 3 voorbeelden te noemen.

Soulve Innovations uit Utrecht is nog zo’n voorbeeld waar de bedrijfsresultaten positief zijn. Geheel tegen de stroom in besloten Vincent Schot en Jeroen van Dalen medio 2011 om Soulve Innovations op te richten, een advieskantoor gespecialiseerd in organisatieverandering in de publieke sector. Het adviesbureau heeft inmiddels 9 werknemers in dienst. Reden voor Consultancy.nl om in gesprek te gaan met de twee oprichters.
 
Waarom besloten jullie in zulke onzekere tijden een eigen adviesbureau op te richten?
Zowel uit onvrede over de traditionele aanpak van sommige kantoren als door de overtuiging dat we dit zelf beter zouden kunnen. Wij geloofden in ieder geval niet in het 'maken van uren' of in lange rapporten die in een la belanden en wilden daadwerkelijk impact realiseren. In onze opleiding op het gebied van bedrijfskunde & IT is altijd veel aandacht geweest voor het vinden van oplossingen voor uiteenlopende bedrijfsdoelen. In onze ogen is het vinden van een goede oplossing echter geen garantie voor succes, want vaak genoeg blijken verandertrajecten te stagneren en komt de oplossing niet goed tot zijn recht. Daarom besloten wij beide te combineren en ons te gaan richten op het daadwerkelijk realiseren van veranderingen.
 
Soulve Innovations
 
Hoe verklaren jullie het succes van Soulve Innovations?
Wij geloven in het werken aan vraagstukken die in onze ogen bijdragen aan een 'betere' wereld. Hierdoor hebben wij altijd een emotionele commitment met onze klant en de opdracht en zijn wij bijzonder gedreven het resultaat samen met de klant te verwezenlijken. Wat wij veel terughoren is de energie die wij uitstralen naar onze klanten en relaties, waardoor het tempo er goed in blijft zitten en zaken daadwerkelijk in beweging komen. Ten derde durven we pragmatisch te zijn en zoeken we vaak naar 'minimal interventions': de kleinst denkbare interventies die met weinig weerstand de grootste impact bewerkstelligen, die vervolgens als vliegwiel kunnen dienen voor de volgende stap.
 
Wat zijn de belangrijkste doelstellingen voor de komende jaren?
De doelstelling is gezond te blijven zodat we kunnen blijven doen wat we graag doen. Investeren in het team en ontwikkeling is essentieel; groei is in onze ogen slechts een middel om meerdere en grotere vraagstukken aan te kunnen pakken maar is geen doel op zich. Verder zijn we momenteel vooral actief in de gezondheidszorg en zouden we onze aanpak willen uitbreiden naar andere publieke sectoren, zoals bijvoorbeeld het onderwijs. Maar alles op zijn tijd!

Nieuws