BCG: Consumenten bereid meer te betalen voor content

21 mei 2013 Consultancy.nl

Nederlandse consumenten zouden bereid zijn om fors meer te betalen voor content. Dit geldt zowel voor offline als online content. Dit concludeert Boston Consulting Group op basis van onderzoek onder 7.000 Europese consumenten.
 
Consumer surplus
In het rapport  ‘Follow the Consumer Surplus’ analyseerden de consultants het zogenaamde consumer surplus in de media- en entertainment branche. Consumer surplus, een alom door economen geaccepteerde metrische waarde voor het evalueren van economisch gedrag, is de meerwaarde die consumenten toekennen aan een product/dienst bovenop het bedrag dat zij ervoor betalen. Om deze waarde te berekenen schatte BCG de ‘perceived value’ in op basis van de input van respondenten in elk land. Een groot surplus betekent dat er een sterke potentie voor de grote industriële spelers is om extra omzet te behalen bij klanten.
 
Kijkend naar de totale cijfers, heeft Nederland het op twee na hoogste consumer surplus in Europa. 55% van het surplus komt voort uit online content. Dit komt volgens BCG door het feit dat Nederland één van “de meest geavanceerde online infrastructuren en internet economieën heeft binnen het Europese continent” De algehele conclusie is duidelijk: ”consumenten zijn zo verslaafd aan content dat ze bereid zijn om meer te betalen voor media diensten. Dit betekent echter niet dat iedere consumenten bereid zou zijn om het complete consumer surplus te betalen, aangezien de metrische waarde gezien moet worden als een “theoretische basis van waarde” aldus het strategie adviesbureau.
 
BCG - Consumer Surplus of Media
 
Nederland
Het consumer surplus in Nederland komt neer op  €2,259 per persoon. In ons land wordt de grootste meerwaarde toegekend aan user-gegenereerde content en sociale netwerken, gevolgd door de categorie ‘TV en Films’. Opmerkelijk is ook dat er volgens het adviesbureau nog steeds een consumer surplus bestaat in de offline krantenmarkt, een markt die al jaren kampt met forse omzetdalingen.
 
BCG - Consumer Surplus Nederland

Nieuws

Meer nieuws over