Weinig onderscheidend vermogen tussen adviesbureaus

14 mei 2013 Consultancy.nl

De onderlinge verschillen tussen organisatieadviesbureaus zijn te verwaarlozen. Dit komt omdat advieskantoren veel moeite hebben met het bepalen van een heldere strategie en de hievan afgeleide marktpositionering en product-markt combinaties. Dit blijkt uit een onderzoek van AAIM, een boutique adviesbureau uit Amersfoort.
 
Weinig strategische diversiteit
AAIM vroeg tientallen organisatieadviseurs van diverse adviesbureaus naar de belangrijkste risico’s voor bedrijven actief in de adviesbranche. Een van de top drie risico’s is volgens de respondenten een gebrek aan diversiteit. De waarneembare verschillen in de identiteit van organisatiebureaus zijn voor opdrachtgevers in sommige gevallen zelf nihil. Dit heeft deels te maken met de veranderende marktontwikkelingen. “Adviesbureaus hebben steeds meer moeite om zich aan te passen aan de huidige tijdgeest. In de jaren negentig en de eerste helft van de jaren nul groeiden de bomen tot aan de hemel en de inhuur van organisatieadviseurs was voor veel klanten bijna een vanzelfsprekendheid. De tijden zijn echter veranderd. Tegenwoordig dienen adviseurs aan te tonen welke werkelijke toegevoegde waarde zij kunnen leveren” zegt Raymond van Doorn, mede-oprichter van AAIM.
 
AAIM - Onderscheidend vermogen adviesbureaus
 
Onderscheidend vermogen
Daarnaast hebben organisatieadviseurs simpelweg moeite hebben met het bepalen van een heldere visie en strategie, met als gevolg dat de hiervan afgeleide marktpositionering en product-markt combinaties onvoldoende scherp worden neergezet in de markt. “Veel bureaus zeggen uiteraard hoogwaardig advies en maatwerk te leveren of komen met proposities gericht op duurzaamheid, vitaliteitsmanagement, ondernemerschap en het nieuwe werken aanzetten. Dit zegt echter zeer weinig over wat een adviesbureau nu écht onderscheidend maakt. De onderlinge verschillen zijn te verwaarlozen” voegt compagnon Michiel Hopman toe.

Nieuws

Meer nieuws over