EY: Sales professionals zijn onethischer dan collega's

13 mei 2013 Consultancy.nl

Sales professionals handelen zakelijk gezien een stuk onethischer dan hun collega’s in bijvoorbeeld Finance, Supply Chain of Marketing. Zo geeft bijna 28% van sales professionals aan dat ze persoonlijke kadootjes / diensten geven aan klanten om business voor zich te winnen of behouden. Gemiddeld is dit over alle functies binnen het bedrijfsleven 15%. Dezelfde trend is waarneembaar bij overige onethische praktijken zoals het bieden van geldsommen of klanten uitnodigen voor evenementen.
 
Dit blijkt uit het onderzoek ‘EMEIA Fraud Survey 2013’ van accountants- en adviesorganisatie Ernst & Young, een onderzoek gehouden onder ruim 3.000 werknemers van grote ondernemingen in 36 landen.
 
Klanten kadootjes geven is de meest gebruikte en populaire ‘onethische” praktijk. In ontwikkelde landen gebeurt dit in 15% van alles gevallen, in opkomende economieën ligt dit percentage iets hoger (20%). Binnen sales wordt het nog bonter; ca. 28% van werknemers binnen dit segment geven toe dat zij proberen lucratieve deals binnen te slepen door kadootjes in het vooruitzicht te stellen. Hoewel het geven van kadootjes in zekere zin een legale manier lijkt te zijn, werd in dit geval de respondenten gevraagd om situaties te schetsen die als ‘onethisch’ beschouwd worden – met andere woorden binnen in een grijs- of zelfs rood gebied. 

EY - Unethical Practices

De tweede populaire onethische methode die sales professionals gebruiken zijn uitnodigingen voor evenementen zoals dineetjes, concerten of mediashows. 18% van de sales professionals doen dit op een onethische manier, vergeleken met een gemiddelde van 13% binnen andere bedrijfssegmenten.
 

Volgens Angelique Keijsers, partner van Ernst & Young Fraud Investigation &  Dispute Services, moeten bedrijven meer doen om fraude van sales professionals tegen te gaan. De rol van het management en middelen voor de opleiding van medewerkers is hierin cruciaal. “Om integriteit bij medewerkers te bevorderen, zijn de toon aan de top en training van groot belang”. Ook geeft ze aan dat er meer aandacht moet komen voor actieve opsporing en sanctionering van frauduleuze zaken.

Nieuws

Meer nieuws over