AAIM: ZZP grootse bedreiging organisatieadviesbureaus

08 mei 2013 Consultancy.nl

Niet de dalende budgetten bij opdrachtgevers maar de opkomst van ZZP’ers en flexibele netwerk-organisaties vormt het grootste risico voor organisatieadviesbureaus. Dit blijkt uit een onderzoek van AAIM, een boutique adviesbureau uit Amersfoort.
 
AAIM vroeg tientallen organisatieadviseurs van diverse adviesbureaus naar de belangrijkste risico’s voor bedrijven actief in de adviesbranche. De adviseurs konden kiezen uit 27 risico’s, die uiteindelijk gefilterd werden tot een top 7. Deze lijst van 7 risico’s werd vervolgens door consultants en leidinggevenden van grote organisaties geëvalueerd. De risico’s werden beoordeeld op de kans van optreden en de verwachte impact op de bedrijfsvoering.
 
ZZP’ers
Met name de opkomende concurrentie van goedkopere ZZP-ers of andere flexibele netwerken die lagere fees kunnen berekenen, snoept marktaandeel van de adviesbureaus weg en wordt gezien als het grootste risico. Nederland telt nu 760.000 ZZP’ers en dat aantal gaat de komende jaren alleen nog maar verder toenemen. Volgens een prognose van het CBS zijn er in 2030 ruim 900.000 actief. De zakelijke dienstverlening is met afstand het belangrijkste segement voor zelfstandigen. Meer dan 300 duizend personen zin als ZZP werkzaam in de zakelijke dienstverlening, gevolgd door meer dan 120 ZZP’ers in de nijverheid (hoofdzakelijk bouw en industrie). Doordat ZZP’ers flink lagere tarieven vragen leidt dit tot prijsdruk bij organisatieadviesbureaus, waardoor de omzet van deze bureaus daalt.
 
ZZP grootse bedreiging voor organisatieadviesbureaus
 
Adviesbureaus proberen hierop in te spelen door een onderscheid te maken tussen hun advies en detacheringsdiensten. Zo heeft bijvoorbeeld Capgemini onlangs een apart label gelanceerd voor ZZP’ers werkzaam op het gebied van ICT. Zie het bericht ‘Capgemini lanceert Dunit: Eigen ICT ZZP community’ voor meer informatie.

Overige risico’s
Drie andere grote risico’s werden bovendien benoemd. Allereerst is er minder geld beschikbaar bij grotere bedrijven binnen de publieke en private sector voor het inzetten van externe consultancy bedrijven. Ook weten klanten niet altijd waar een consultancykantoor nu precies voor staat. Zeker met de opkomst van kleinere adviseurs verliezen de grotere kantoren hierdoor potentiële business, omdat ze beschikken over onvoldoende onderscheidend vermogen.
 
Verder hebben grote advieskantoren te maken met toenemende regelgeving, bijvoorbeeld door de strictere scheiding tussen controle- en adviesdiensten (met name voor accountants- en adviesorganisaties). Bovendien eisen opdrachtgevers steeds meer van de grotere kantoren, en moeten zij meer doen om opgenomen te worden op de shortlists. Deze ontwikkelingen leiden o.a. tot een verhoogd risico op reputatieschade en een hogere kostenstructuur.

Nieuws

Meer nieuws over