P. v/d Bosch over verkoop Double Effect aan Synechron

03 mei 2013 Consultancy.nl

Vorige week werd het Nederlandse management consultancy kantoor Double Effect overgenomen door Synechron, een internationale IT-dienstverlener met meer dan 4.500 medewerkers wereldwijd. Om meer te weten over de achtergrond van de transactie en de impact op het adviesbureau sprak Consultancy.nl met Pablo van den Bosch, mede-oprichter van Double Effect.

Gefeliciteerd! Hoe heeft het MT van Double Effect de afgelopen periode ervaren?
Energiek! De voorbereiding van de deal is in kleine kring tot stand gekomen. Het gevoel was erg goed en de dealmakers wilden maar al te graag aan de slag met het hele team om alle ideeën en mogelijkheden op te pakken en uit te werken. Bij de bekendmaking van de transactie aan alle medewerker is hiermee een start gemaakt en sinds enkele dagen kunnen we dit ook volop met onze bestaande en potentiële klanten delen. Dat geeft energie!

Kunt u iets meer vertellen over de achtergrond en het onderhandelingsproces?
De basis voor het samengaan met Synechron bestaat uit een gedeelde visie op ondernemerschap. We zijn sterk klant- en mensgericht en streven naar de kwaliteit die onze opdrachtgevers vragen. Deze gelijke visie en manier van werken zorgde dat onze gesprekken enerverend waren, met vele ‘uitstapjes’ naar uitwisseling van informatie over onze projecten, opportunities en medewerkers. Dit leidde tot een uiterst aangename sfeer waarin het vooral ging over mogelijkheden en doelstellingen.

De ‘harde’ kant van het onderhandelen, bijvoorbeeld over de voorwaarden en juridische inkleding, verliep daarbij in alle transparantie en eerlijkheid waarbij beide partijen zich volop bewust waren van de meerjaren doelstelling die we met elkaar aan wilden gaan. En natuurlijk blijft er altijd voldoende stof over waarbij je als vertegenwoordiger van je bedrijf ‘bij de les’ moet blijven, want een transactie als dit blijft spannend en bepalend voor velen. De onderhandelingen vonden overigens – volledig in lijn met onze ambities – verspreid over de wereld plaats, naast de diverse conference calls troffen we elkaar meerdere malen in Pune (India), Singapore, Dubai (UEA) en Amsterdam.

Double Effect - Pablo van den Bosch

In de afgelopen jaren toonden diverse partijen interesse in Double Effect. Wat gaf de doorslag om ja te zeggen tegen Synechron?
Bovenal de spreekwoordelijke ‘klik’ tussen Double Effect en de Synechron mensen met wie we in gesprek waren. We zagen daardoor uit naar onze gesprekken. En toen uit de gesprekken steeds duidelijker werd dat we met name complementair aan elkaar zijn op zowel inhoudelijk als geografisch gebied kwam de samenwerking steeds meer in zicht. De mogelijkheden die Synechron vervolgens bood aan Double Effect om gesterkt door hun omvang en middelen extra stevig door te bouwen aan onze ambitie was het duidelijk voor ons: wij wilde met Synechron verder.

Synergie in dienstenaanbod wordt aangehaald als de belangrijkste driver voor de fusie. Kun je een aantal concrete voorbeelden geven?
Het meest duidelijke voorbeeld is de aanleiding voor het starten van de gesprekken tussen Synechron en Double Effect. Bij onze gezamenlijke opdrachtgever zorgden wij voor het projectmanagement, de inhoudelijke analyse en de afstemming met de business. Synechron zorgde voor oplevering van het systeem voor de verwerking van ‘market reference data’ (informatie over o.a. prijzen en eigenschappen van financiële instrumenten die op de kapitaalmarkt worden verhandeld). We werkten als een soepel team, verstonden en vonden elkaar naar ieders tevredenheid. Door samen te gaan kunnen we deze combinatie vaker en gemakkelijker inzetten.

Een ander voorbeeld betreft een spontaan verzoek van een van onze klanten om in gesprek te gaan over de mogelijkheden van outsourcing. Tijdens een overleg over de strategische agenda van onze klant kaartte deze aan op zoek te zijn naar onze ervaringen met outsourcing. De link was natuurlijk snel gelegd en het proces van nadere kennismaking met de Synechron outsourcingsoffering is inmiddels gestart.

Hoe hebben Double Effect medewerkers gereageerd op het nieuws?
Goed! De aankondiging kwam volstrekt onverwacht en dus had menigeen wel even tijd nodig om de impact van de transactie goed door te laten dringen. Maar inmiddels hebben we diverse plenaire sessies achter de rug en zijn op verschillende plaatsen in de organisatie initiatieven gestart om de samenwerking verder invulling te geven. Wat daar enorm bij heeft geholpen is de persoonlijke toelichting door onze CEO Faisal Husain dat Synechron staat voor ondersteuning van de ambities die Double Effect heeft.

Wat verandert er voor de adviseurs van Double Effect?
Kort gezegd krijgen onze consultants meer mogelijkheden. De toegang tot de resources van Synechron – kennis, ervaring, services, diensten – biedt onze mensen meer mogelijkheden voor zichzelf en voor de klanten voor wie zij werken. Er ontstaan ook meer mogelijkheden om je te specialiseren, want het klantenbestand van Synechron is gevarieerder dan dat van Double Effect. En ten slotte biedt Synechron ook nog eens een interessante geografische uitbreiding van mogelijkheden: we zijn bijna zover dat 1 van onze collega’s formeel overstapt van Double Effect Amsterdam naar Synechron New York. 

Nieuws

Meer nieuws over