TCS: Telecom en reisbranche voorloper met Big Data

02 mei 2013 Consultancy.nl

Telecom bedrijven geven wereldwijd het meest uit aan Big Data initiatieven. Gemiddeld geeft een grote telecom speler $25 miljoen per jaar uit met als doel om grote hoeveelheden data te verkrijgen, analyseren en in te zetten voor besluitvorming. Gemiddeld wordt over alle sectoren heen jaarlijks $10 miljoen per bedrijf uitgegeven. De energiebranche loopt het meest achter en geeft ‘maar’ $2.5 miljoen uit, 10% van het bedrag van de koplopers. Dit concludeert Tata Consultancy Services (TCS) in het rapport ‘Global Big Data Trend Study 2013’.
 
Een overzicht van de gemiddelde Big Data uitgaven per sector:
 
TCS - Big Data per Sector
 
Opmerkelijk is dat de bedrijven die het meeste uitgeven aan Big Data niet de beste Return on Investment* (ROI) behalen op deze investeringen. Zo is de ROI van projecten in de telecom branche gemiddeld 37,9%, ten opzichte van een algemene gemiddeld van 45,5%. Nuts- en energiebedrijven, die relatief weinig spenderen aan Big Data, behalen de hoogste ROI percentages.

Een overzicht van de gemiddelde ROI van Big Data per sector:
 
TCS - Big Data ROI per Sector
 
* ROI = (Gain from investment - Cost of investment * 100) / (Cost of investment).

Nieuws