Scandinavische consultingmarkt groeit met 2 procent

24 april 2013 Consultancy.nl

De aanhoudende crisis raakt ook de Scandinavische consulting markt. De groei van de adviesbranche in Noorwegen, Zweden, Denemarken en Finland is in de afgelopen twaalf maanden gedaald van 8% naar 2%. Dit blijkt uit een marktanalyse van onderzoeksbureau Source.
 
De totale consulting markt in Scandinavië wordt geschat op tussen de 4% a 5% van de Europese consultancymarkt, wat neerkomt op circa €2.2 miljard.
 
Per vakgebied
Kijkend naar de diverse vakgebieden, zijn de segmenten marketing & sales (groei van 9,6%), operationele verbetering (groei van 6,6%) en technologie (groei van 3,9%) de grootste aanjagers van de groei in Scandinavië.

Scandinavische consultancymarkt
 
Belangrijkste spelers
De Big4 adviesbureaus zijn duidelijk de grootste in de markt. Niet alleen hebben Deloitte, PwC, KPMG en Ernst & Young het grootste marktaandeel, maar laten ze ook de grootste groei zien. Leiders binnen de groep strategische consultancy bedrijven zijn McKinsey & Company en Boston Consulting Group. Accenture en IBM zijn toonaangevend binnen het IT consulting segment.
 
Global vs local
Volgens Source heeft de Scandinavische markt, naast de bestaande crisis, ook te maken met een grote uitdaging die voor kleinere markten geldt. Klanten eisen vaker en vaker een wereldwijd bereik en een grotere schaal en flexibiliteit van adviesfirma’s, maar tegelijkertijd ook een grotere mate van specialisme. “Gezien de structuur van de kleinere consultancy markten – zoals in Scandinavië – lijken dit tegenstrijdige eisen te zijn” zegt Edward Haigh, Director van Source.
 
Volgens de branchevereniging voor adviseurs in Noorwegen ligt de uitdaging voor de consultancy bedrijven in het in lijn brengen van hun business model met de nieuwe kansen en bedreigingen van de verdergaande globalisering.

Nieuws

Meer nieuws over