Interview met Patrick Ruijs, Managing Partner bij VODW

23 april 2013 Consultancy.nl

Op 1 februari 1983 besloten Ad Verdonk, Rob Otten, Maarten Dik en Herman Wiegerinck om een eigen adviesbureau op te richten. Vanuit het souterrain van Landgoed Beerschoten in De Bilt legden ze het fundament voor het consultancykantoor dat 30 jaar later bekend staat als VODW.

In de afgelopen drie decennia heeft de specialist op het gebied van strategie en marketing een sterke reputatie opgebouwd in de adviesbranche. Zo werd VODW nog in 2011 en 2010 door Nederlandse managers verkozen tot het beste marketing adviesbureau van Nederland en ook afgelopen jaar scoorde het een top-3 positie. Ter ere van het 30-jarig jubileum van het consultancykantoor ging Consultancy.nl in gesprek met Patrick Ruijs, Managing Partner van VODW.

VODW bestaat dit jaar 30 jaar. Hoe hebben jullie deze bijzondere mijlpaal gevierd?
Natuurlijk hebben we wel even stil gestaan bij dit jubileum, maar niet al te uitbundig. We hebben met alle oud- en huidige VODW’rs  een borrel gedronken in De Bilt, waar Ad Verdonk, Rob Otten, Maarten Dik en Herman Wiegerink dertig jaar geleden met het bedrijf zijn begonnen. We zijn er natuurlijk erg trots op dat VODW in dertig jaar is uitgegroeid tot een van de grootste, onafhankelijke adviesbureaus op het gebied van strategie en marketing. Maar we realiseren ons heel goed dat schaalgrootte en historie niet doorslaggevend zijn. Ons track record is een sterke referentie, maar het gaat om de resultaten die we vandaag en morgen behalen voor onze klanten.

Kun je iets vertellen over je achtergrond?
Ik ben een echte VODW’er. Ruim vijftien jaar geleden ben ik er begonnen, sinds 2003 ben ik partner. Mijn eerste baan was trouwens niet bij VODW; na mijn studie bedrijfskunde in Groningen ben ik eerst begonnen als marktmanager bij KPN. Mijn passie is om mensen een ander inzicht op hun situatie te geven en ze te inspireren om daar dan ook echt iets mee te doen. Een passie die ik kwijt kan bij onze opdrachtgevers, maar zeker ook binnen VODW.

Je bent meer dan vijftien jaar in dienst van VODW en hebt in die jaren bijgedragen aan tal van adviezen en projecten. Kun je een voorbeeld geven van een project dat je het meest is bijgebleven?
Het zijn de grote en kleine dingen die je bijblijven. Groot was de transformatie van een verzekeraar die we in een periode van drie jaar echt een kanteling naar de klant hebben laten maken. Een programma met alles erop en eraan. Een traject dat veel moeite heeft gekost en waar ik ook veel van heb geleerd. Als het uiteindelijk lukt om een mammoettanker bij te sturen en de klanttevredenheid met meer dan 25% stijgt, dan is dat natuurlijk iets waar je trots op kunt zijn. Klein zijn de talloze situaties waarbij je een opdrachtgever net even dat andere gezichtspunt aanreikt en hem of haar helpt uit een lastig dossier te komen. Dat zijn bijdrages die vaak nog veel meer energie geven.

Sinds kort ben je benoemd tot Managing Partner van VODW. Wat zijn de belangrijkste strategische doelstellingen voor de komende jaren?
VODW biedt echte meerwaarde doordat wij onze klanten een mix van competenties bieden op kwalitatief hoog niveau. Dat vereist weliswaar een zekere omvang omdat wij de voor onze klanten relevante specialismen in eigen huis willen hebben – maar dit is geen doel op zich.  De échte groei zit in ontwikkeling en verdieping van onze specialisaties.


Mijn rol als Managing Partner van VODW is om de andere zeven partners in staat te stellen hierop te focussen, ik houd het overzicht en zorg voor logische verbindingen, zodat onze klanten optimaal profiteren van onze kennis én daadkracht. Wij willen gezien worden als mensen die voorop lopen in hun vakgebied, die de polsslag van de tijd voelen. Maar vooral ook als mensen die deze expertise slim inzetten om dingen bij klanten echt voor elkaar te krijgen.

Door de crisis worden opdrachtgevers steeds kritischer ten opzichte van de inhuur van externen. Hoe gaat VODW daar mee om? En hoe onderscheidt VODW zich van de concurrentie?
Uiteindelijk gaat het om het resultaat ‘onder de streep’. Simpel gesteld huren onze opdrachtgevers VODW in om hen te helpen meer klanten te werven, ze te behouden of meer rendement uit de klantrelatie te halen. VODW inhuren is dus een investering waar opbrengsten tegenover moeten staan. Wij geven daarbij een commitment af, zijn bereid een resultaatverplichting aan te gaan. We durven ons dus af te laten rekenen op het resultaat van onze klant. Dat is bepaald onderscheidend.

Opdrachtgevers kijken steeds meer naar een duurzame bijdrage van adviesbureaus. Hoe verandert dit het adviesvak en de manier waarop VODW zaken doet met opdrachtgevers?
VODW heeft extreem lange relaties met klanten. Dit feit alleen al bewijst wat mij betreft dat wij per definitie inzetten op een duurzame relatie. Het heeft alles te maken met onze werkwijze. Wij beperken ons niet tot gedegen advies op basis van intelligence, maar ‘teamen-up’ met de opdrachtgever tijdens de implementatie en garanderen dat onze kennis wordt overgedragen en geborgd bij de opdrachtgever.  Een VODW’er moet analytisch en conceptueel sterk zijn, maar ook de handen uit de mouwen steken als het er op aan komt. Dat zit echt in ons DNA. Een ander aspect is dat wij voor klanten aantoonbaar meerwaarde creëren. Wij werken aan de opbrengstkant; we creëren groei door te bouwen, niet door te saneren. Dat levert sowieso een plezierigere relatie op.

VODW is een specialist op het gebied van strategie en marketing. Wat zien jullie als de belangrijkste marketingtrends voor de komende jaren?
Ik haal in dit verband altijd graag David Packard aan. Hij zegt, vrij vertaald, dat marketing een steeds bredere discipline is die te belangrijk is om alleen aan de marketingafdeling over te laten. Daar ben ik het volledig mee eens. Marketing moet de aanjager zijn van klant denken binnen organisaties, noodzakelijk om de koers te bepalen nu dat niet langer de rol van de aandeelhouder is.

Tegelijkertijd speelt technologische vernieuwing een rol; denk wat te doen met big data, social media, mobile enzovoort. Ook hier zien we de trend dat organisaties willen weten en meten wat inspanningen opleveren, inzicht in marketing effectiveness wordt steeds belangrijker.

Een andere trend is de vraag naar echte toegevoegde waarde, die ik hiervoor al aanhaalde: diepe expertise, kennis en ervaring in plaats van een mooi rapport of een extra set handjes. We zien bovendien een toenemende vraag naar slimme oplossingen die direct het verschil maken. Een voorbeeld hiervan is het overnemen van de analyse van klantdata en dat direct omzetten in dashboards waarmee de organisatie marketing- en salesactiviteiten kan sturen.

Hoe zorgt VODW ervoor dat het een voorloper blijft op deze thema’s en zodoende klanten van state-of-the art advies kan voorzien?
Het is de rode draad in dit verhaal: verdieping en verdere ontwikkeling van onze competenties is een continu proces binnen VODW. We kunnen heel veel, hebben een zeer brede expertise. Afbakening en focus zijn daarom belangrijk.

We richten ons daarom op een aantal speerpunten: positionering- en propositieontwikkeling, marketing intelligence, customer experience design, digital business, marketingorganisatie-ontwikkeling en het ontwikkelen, plaatsen en begeleiden van interim marketing professionals.

Nieuws

Meer nieuws over