Lean Management aanpak van adviesbureau Scenter

23 april 2013 Consultancy.nl

Lean Management is zonder twijfel een van de populairste ‘continuous improvement’ methodieken die gebruikt wordt binnen het bedrijfsleven. In dit artikel licht Consultancy.nl de Lean aanpak uit van Scenter, een middelgroot adviesbureau uit Driebergen-Rijsenburg en specialist op het gebied van lean.
 
Wat is lean?
Lean is een gestructureerde methode om continu te verbeteren. Lean streeft naar het creëren van meer toegevoegde waarde door te focussen op kwaliteit van zowel product/dienst als het proces waarmee dit tot stand komt. Dit leidt vervolgens tot kortere doorlooptijden en lagere kosten. De Lean methodiek vindt zijn oorsprong in Japan en is ontwikkeld door Toyota onder de naam Toyota Production System. Later is de term ‘Lean’ in gebruik genomen in Amerika en Europa.
 
Lean uitgangspunten
Lean kent volgens Scenter 5 uitgangspunten die leiden tot verbetering van de kwaliteit (bijv. reductie van het percentage fouten), kortere doorlooptijden en uiteindelijk lagere kosten. Een overzicht:
1. Neem klantwensen als uitgangspunt: alleen waar de klant voor wil betalen heeft toegevoegde waarde
2. Optimaliseer end-to-end: voorkom lokale optima ten koste van het geheel
3. Vermijd technologie of complexe oplossingen: stel voortdurend de vraag “wat kan ik morgen beter doen dan vandaag?”
4. Verbeter continu, gebaseerd op feiten: verzamel data, analyseer en maak beslissingen
5. Betrek personeel actief bij verbeteringen: mensen op de werkvloer weten als geen ander wat er speelt en waar de knelpunten zitten. Gebruik deze expertise om met draagvlak snel resultaat te boeken
 
Scenter - Lean Uitgangspunten
 
Lean verspillingen
Aan de hand van deze uitgangspunten worden diverse inefficiënties, ook bekend als 'verspillingen', op een gestructureerde wijze geëlimineerd. Het adviesbureau onderscheidt 8 vormen van verspillingen:
 
Scenter - Lean Verspillingen
 
Duurzame verandering
Een van de belangrijste vraagstukken tijdens een Lean programma is: hoe kan het Lean gedachtegoed worden verankeren binnen de organisatie? In de aanpak van Scenter staan vier aspecten centraal: procesoptimalisatie, operationeel management, leiderschap en houding & gedrag. Wanneer deze vier aspecten integraal worden ingezet dan leidt dit volgens het organisatieadviesbureau tot de benodigde “duurzame verandering”.

 
Scenter - Duurame Verandering
 
De consultants benadrukken dat zowel de bovenstroom [inrichten en sturen] als onderstroom [cultuur en zingeving] bepalend is voor het succes van lean trajecten. In de praktijk wordt echter de ‘zachte’ kant meestal ondergesneeuwd omdat deze niet concreet genoeg wordt gevonden of niet leidt tot direct aantoonbare resultaten. “Het zijn juist houding & gedrag en leiderschap die moeten zorgen voor een duurzaam resultaat” aldus Scenter. Daarnaast stelt het consultancykantoor dat er tijdens de implementatiefase voldoende aandacht moet worden gegeven aan verandermanagement.

Nieuws

Meer nieuws over