CCDNA: De 11 meest klantgerichte bedrijven van NL

22 april 2013 Consultancy.nl

Toyota is het meest klantgerichte bedrijf van Nederland. Het automerk is door initiatiefnemers BearingPoint en TNS NIPO uitgeroepen tot de winnaar van de ‘Customer Centric DNA Awards 2013’. De winnaar van vorig jaar, Triodos Bank, scoorde opnieuw sterk en werd tweede. In totaal zijn 11 awards uitgereikt aan de meest klantgerichte bedrijven per sector.
 
Een overzicht van de meest klantgerichte bedrijven per sector:
- Automotive: Toyota (in 2012 ging de award naar Toyota)
- Banken: Triodos Bank (in 2012 ging de award naar Triodos Bank)
- Verzekeraars: Ditzo (in 2012 ging de award naar Ditzo)
- Zorgverzekeraars: IZA (in 2012 ging de award naar CZ)
- Mobiele Telefonie: KPN (in 2012 ging de award naar Hi en Vodafone)
- Triple Play Providers: XS4ALL (in 2012 ging de award naar XS4ALL)
- Energie: Delta (in 2012 ging de award naar Greenchoice)
- Supermarkten: Lidl (in 2012 ging de award naar Lidl)
- Retail: HEMA (in 2012 ging de award naar IKEA)
- Online Retail: Bol.com (in 2012 ging de award naar H&M)
- Publieke instanties: De Sociale Verzekeringsbank (nieuwe categorie)
 
Voor een uitgebreid juryrapport over de winaars zie het bericht 'BearingPoint: Winnaars Customer Centric DNA Awards 2013'. Voor meer informatie over de genomineerden van 2013 (3 per categrorie) zie het bericht 'Genomineerden Customer Centric DNA Awards bekend'.
 
Klantgerichtheid gedaald
Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven in vergelijking met vorig jaar iets minder klantgericht zijn. Alleen de energie- en autobranche doen het net iets beter. Belangrijkste aandachtspunt voor bedrijven is Multichannel Management. Eric Sondervan van TNS NIPO licht toe: “Multichannel Management blijft nog wel even een belangrijk onderwerp op de managementagenda. Je kunt niet zomaar een bepaald kanaal of touchpoint verwaarlozen. Consistentie in de dienstverlening is van cruciaal belang”.
 
Customer Centric DNA Awards 2013
 
Ook toont het onderzoek aan dat ‘customer centricity’ tot het DNA van bedrijven behoort en niet een eigenschap is die zomaar nagebootst kan worden. Zo behoorden 9 van de 10 CCDNA winnaars van 2012 tot de genomineerden van 2013 en is de helft van de categorieën * gewonnen door de winnaars van de vorige editie.
 
* De categorie ‘Publieke Instanties’ is dit jaar geïntroduceerd en is niet meegenomen in de berekening.

Nieuws

Meer nieuws over