Adviesbureaus helpen multinationals met serious games

22 april 2013 Consultancy.nl

Vandaag vindt in Huis ter Duin de aftrap plaats van de ‘Trophy Games’. Teams van zes multinationals - DSM, Philips, Rabobank, Achmea, Shell en SNS Reaal – gaan twee dagen lang ‘serious business games’ spelen met als doel om het belang van diversiteit en teamwork te benadrukken in het oplossen van complexe vraagstukken.
 
Trophy Games is een initiatief van Support Acts | Kennisevenementen, dat het concept van idee tot en met productie heeft ontwikkeld. De uitvoering is vormgegeven in samenwerking met diverse partners, waaronder de Big 4 zakelijke dienstverleners (PwC, Deloitte, Ernst & Young, KPMG), MadLogic (serious business game specialist), HR adviesbureau InContext, Human Insight (expert op het gebied van leiderschap) en Art Partner (kunstenaars).
 
Trophy Games
 
Kenniscompetitie
Tijdens de serious business games moeten de 6 teams van 5 mensen vier actuele vraagstukken op vernieuwende wijze tot een goed einde brengen. Teamwork, kennisdeling en leren staan centraal. “Na de twee dagen hebben deelnemers meer inzicht in, en begrip voor, de kracht van teamdiversiteit voor verschillende soorten opdrachten. Uit onderzoek blijkt veelvuldig dat de juiste combinaties van verschillende (persoonlijke) competenties kan leiden tot een hogere succeskans. Door middel van de Trophy Games ervaren deelnemers dit ook in de praktijk” licht initiatiefnemer Pim Snoep toe..
 
De vier serious games
De ‘serious games’ zijn gebaseerd op vier actuele internal audit vraagstukken. De games zijn deels IT gebaseerd en deels zonder IT met acteurs. De games zijn ontwikkeld rond vier thema’s:

  • Innovatie. Het betreft een internal audit vraagstuk dat speelt rond een inhoudelijke vernieuwing in een product, proces, organisatie(onderdeel) of concept/idee;
  • Entrepreneurial, transformatie. Het gaat hierbij om de rol van internal audit bij het realiseren van een nieuwe situatie (markt, fusie, etc.) waarbij relaties tussen partijen wijzigen. Er dienen hier mensen naar iets nieuws toegebracht te worden;
  • Customer relations en/of after sales. Centraal is de aandacht voor het ondersteunen van andere personen en/of groepen. Het gaat hier om loyaliteit verkrijgen, klanten tevredenheid, ondersteuning;
  • Beheersing. Een vraagstuk over de juiste wijze waarop beheersing kan worden ingericht en gehandhaafd. Het betreft hier een vraagstuk op het gebied van kwaliteitsbewaking, risk management, normeringen, voorspelbaarheid scheppen.

Partners van de Trophy Games:
Partners van Trophy Games

Trophy ter plaatste gemaakt
Om het ‘fun’ aspect van de Trophy Games naar boven te laten komen wordt De Trophy voor het winnende team ter plaatse gecreëerd (door Anook Cleonne Visser van Art Partner). De prijs wordt gedurende de twee dagen door een kunstenaar gemaakt op basis van de indrukken en dynamiek van de spelende partijen. “De Trophy Games is een belevenis, niemand weet vantevoren waar hij uitkomt. Daarom hebben we ook deze insteek gekozen voor de vorm van de Trophy” zegt Snoep.
 
Gamification
Serious gaming en gamification (het toepassen van game-elementen), is sterk in opkomst. Capgemini Consulting voorspelde onlangs dat het een ‘megatrend’ wordt binnen het veranderdomein. Het adviesbureau verwacht dat rond 2015 meer dan 40% van de grootste bedrijven wereldwijd serious gaming zullen gebruiken als het primaire ondersteunende mechanisme om business operations te transformeren. Initiatiefnemer van de Trophy Games Support Acts herkent de potentie van gamification en heeft de ambitie om het concept samen met partners verder uit te bouwen in Nederland, bijvoorbeeld door middel van in-house competities bij multinationals.
 
Gerelateerde berichten:
- Capgemini Consulting: 5 voordelen van gamification
- Capgemini Consulting gaat gamification vaker inzetten
- E&Y en de Baak adviseurs behalen 3TGO certificering

Nieuws

Meer nieuws over