PwC: Private equity beursgangen presteren beter

16 april 2013 Consultancy.nl

Er zit een verschil in het behaalde rendement van de aandelenkoers in het eerste jaar van bedrijven die naar de beurs gingen ten opzichte van bedrijven waarbij de beursgang door private-equity investeerders werd gefinancierd. Dat blijkt uit een onderzoek van PwC.
 
Waar bedrijven met een normale beursgang 4,2% koerswinst behaalden in de periode van 2003 tot 2012, deden private-equity beursgangen het aanzienlijk beter met een gemiddeld rendement van 17%. Het onderzoek van het adviesbureau keek specifiek naar beursgangen in Europa met een minimale waarde van €50 miljoen.
 
Opvallend is dat de resultaten van private-equitybeursgangen in Europa die van de VS overtreffen. In beide gevallen presteert een PE-IPO ruimschoots boven die van overige beursgangen.

PwC - Koersontwikkeling IPO's
 
“Een mogelijke verklaring is dat bedrijven in handen van private equity over het algemeen professioneel zijn en goed gemanaged worden” zegt onderzoeker Lisette Spaanbroek tegenover het FD. “De ondernemingen hebben kunnen profiteren van de expertise en contacten die private equity meebrengt”. Dit geldt met name in de Westerse wereld, waar de private-equity infrastructuur volwassen kan worden genoemd. In Azië daarentegen presteren PE-IPO’s juist minder sterk.
 
Best practice: Ziggo
Een recent goed voorbeeld is de beursgang van Ziggo. De beursgang aan het Amsterdamse Damrak heeft beleggers maarliefst 32% rendement opgeleverd. Ziggo heeft het aanmerkelijk beter gedaan dan 13 overige beursgangen, die sinds 2006 hebben plaatsgevonden. 6 uit 13 bedrijven maakte in jaar één zelfs helemaal geen winst.
 
Strategische onderwaardering
Één van de redenen voor het hogere rendement van private-equity IPO’s is het feit dat ze strategisch “ondergewaardeerd” worden. PwC geeft aan dat private-equity organisaties en de begeleidende banken bij de gang naar de beurs een voorkeur hebben om de waardering van de beursgang lager in te steken om zodoende de kans op een succesvolle lancering te bevorderen. Zo was de introductieprijs van het aandeel Ziggo €18,50, wat door analisten gezien werd als een lage waardering.

Nieuws