Deloitte: Digitale advertising markt blijft groeien

15 april 2013 Consultancy.nl

De digitale advertising markt blijft doorgroeien, ondanks de aanhoudende crisis en het lagere consumentenvertrouwen. Dit blijkt uit de Online Ad Spend Study 2012 die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB, de brancheorganisatie voor de digitale advertising en interactieve marketing industrie.
 
In het afgelopen jaar groeide de online reclamemarkt met 8,4% naar €1,158 miljoen.
 
Deloitte - Online Reclamemarkt
 
Search blijft sterk groeien
De consultants constateren dat met name het aandeel van search in de totale digitale advertising markt fors is gestegen. In 2011 bedroeg het totale aandeel nog 49,6%, terwijl dit in 2012 zelfs is gestegen tot 54,0%. De internationale speler Google is voor het grootste deel verantwoordelijk voor de omzet van €625 miljoen in deze categorie. Volgens Roel van Rijsewijk, Director Online Business Innovation bij het adviesbureau, beïnvloeden het consumentenvertrouwen en de huidige economische omstandigheden de omzet in search advertising niet, maar de omzet in display advertising wel. "Wanneer de marktomstandigheden moeilijk zijn, kiezen adverteerders voor veiligere media. In 2012 heeft search geprofiteerd van deze moeilijke marktomstandigheden. De uitdaging voor uitgevers ligt in het maken van een goed verdienmodel voor hun hoogwaardige content”.
 
Marktaandeel mobile relatief klein
Binnen display advertising bezit mobiele reclame, ondanks de sterke toename van het gebruik van smartphones (+17%) en tablets (+54%), nog steeds een relatief klein marktaandeel. Mobile advertising is namelijk verantwoordelijk voor 3% van de totale omzet uit display advertising. Daarnaast neemt ook video advertising nog geen vlucht.


Deloitte - Display Advertising

Nieuws

Meer nieuws over