Roland Berger: Online geen bedreiging voor winkeliers

15 april 2013 Consultancy.nl

Productaankopen via fysieke winkels zijn nog altijd veel populairder onder consumenten dan online aankopen. Dit stelt Roland Berger Strategy Consultants samen met ECE in een onderzoek onder 40,000 consumenten in Duitsland.
 
Uit het onderzoek getiteld ‘wat consumenten echt willen’ blijkt dat 7% van de aankopen binnen het retailsegment in Duitsland via internet worden gedaan. Opvallend is wel dat deze transacties goed zijn voor 16% van de totale omzet. Dit betekent dat het leeuwendeel (84%) van deze omzet nog altijd offline, in winkels wordt verdiend. Meer dan 64% van de Duitsers doet met name offline aankopen.

Roland Berger - Shopping
 
Voorkeur voor offline
Consumenten prefereren winkels om een aantal redenen. Allereerst kunnen consumenten de aangeschafte producten direct meenemen. Bovendien is het risico lager dat consumenten het verkeerde product kopen. Tot slot hebben consumenten vaak behoefte aan advies van het winkelpersoneel of willen zij de producten kunnen aanraken voordat ze deze kopen.
 
Opmerkelijk is dat de prijs van producten veel minder belangrijk wordt gevonden.
 
Showrooming
Het begrip showrooming slaat op consumenten die producten eerst bekijken in fysieke winkels en daarna deze producten, vaak tegen een lagere prijs, via het internet kopen. Volgens het strategie adviesbureau vormt showrooming echter geen gevaar voor de Duitse retailers: “er wordt tien keer meer omzet offline geboekt waarbij vooraf online informatie is vergaard dan andersom”.

Nieuws

Meer nieuws over