Roland Berger: Amper overstappers in bankensector

08 april 2013 Consultancy.nl

Consumenten hebben opnieuw meer vertrouwen verloren in banken, verzekeraars en financiële dienstverleners. Het vertrouwen in de financiële dienstverlening daalde van 39% naar 33%, het vertrouwen in banken van 44% naar 40%. Daarmee geniet de financiële sector van alle onderzochte branches het laagste vertrouwen onder de bevolking. Dit stelt Roland Berger Strategy Consultants in de studie ‘Dutch Retail Banking’.
 
Een overzicht van het vertrouwen per sector:
 
Roland Berger - Consumentenvertrouwen per branche
 
Keuze voor bank
Gevraagd naar welke waarden consumenten belangrijk vinden bij de keuze voor een bank staat betrouwbaarheid (91%) bovenaan, gevolgd door deskundigheid (79%) en zorgeloze service (79%). Omdat zij deze waarden niet exclusief bij één bank kunnen vinden heeft de bankensector een opvallend laag overstappercentage. 98% van de consumenten geeft aan dat zij (waarschijnlijk) niet zullen wisselen van hun primaire bank.
 
Consumenten geven aan dat andere banken geen betere service (58%), geen betere producten (53%), en geen kostenvoordeel kunnen bieden (45%). Bovendien zien consumenten op tegen de administratieve rompslomp die een overstap zou betekenen.
 

Roland Berger - Overstappercentage Banken

Retailbanken sector een oligopolie
Vorige week schreef Consultancy.nl over het feit dat de Nederlandse retailbanken sector kampt met weinig concurrentie, waardoor er impasse dreigt in de markt. Zie het bericht 'Roland Berger: Bankensector is cooperatieve oligopolie' voor meer informatie.

Nieuws

Meer nieuws over