Atos Consulting: TMT moet integreren in waardeketen

04 april 2013 Consultancy.nl

De Technologie-, Media-, en Telecom sector (TMT) is momenteel hevig aan het veranderen. Als gevolg hiervan, krijgen operators te maken met grote onzekerheid en staan voor de ontmoedigende taak om enorme- en in sommige gevallen zelfs “make or break” strategische besluiten te nemen. Een nieuw scenario planning onderzoek door Atos Consulting laat zien dat – van alle beschikbare strategische opties – één besluit onvermijdelijk zou moeten zijn: meer integratie in de TMT value chain.

Strategische uitdagingen
Telecombedrijven bevinden zich vanuit een strategisch oogpunt in een moeilijk parket. Aan de inkomstenkant hebben ze te maken met hevige concurrentie. De intrede van nieuwe zogenaamde ‘Over the Top’-spelers, bedrijven die diensten via internet direct aan de eindgebruikers leveren zoals bijvoorbeeld WhatsApp en Viber, leggen een enorme druk op bestaande verdienmodellen. Diensten die bijvoorbeeld in het verleden zeer lucratief waren, zoals bellen en smsen, hebben hun ‘cash cow’ status verloren. Bovendien hebben telecom operators continu met marge-erosie te maken door de structurele druk van wet- en regelgeving die de kosten voor de eindconsument zo laag mogelijk proberen te houden (bijvoorbeeld lagere tarieven voor roaming). Tot slot is de telecom sector één van de meest geglobaliseerde sectoren, waardoor de concurrentie in de markt over het algemeen zeer hoog is.
 
Atos Consulting - Balancing power in the telecom value chain
 
Tegelijkertijd zien telecomoperators een stijging van hun kostenniveau. Sterker nog, de kosten-baten ratio zal in de komende jaren waarschijnlijk niet verbeteren. Enorme investeringen in infrastructuur en IT zijn nodig om te kunnen blijven opereren conform de wensen van de klant. Ook de explosieve toename in de vraag naar data – volgens A.T. Kearney elk jaar een verdubbeling tot 2017 – zal bedrijven dwingen om enorme financiële investeringen te moeten doen.
 
De dalende inkomsten en stijgende kosten dekken echter niet het complete plaatje. De markt heeft ook de maken met enorme externe uitdagingen. Technologische innovatie verandert het landschap in sneltreinvaart, wat tot zowel kansen als uitdagingen leidt. Als het massagebruik van Wi-Fi thuisnetwerken een succes blijkt, dan zal de toekomst van data services compleet anders zijn in vergelijking met nu. En als de markt blijft consolideren in het huidige tempo, dan zal er slechts een handvol mega operators overblijven in de telecomsector.
 
Meer integratie in keten
In het nieuwe white paper ‘Balancing power in the telecom value chain’, onderzocht Atos Consulting de strategische opties die telecom operators hebben. Gebaseerd op een scenarioanalyse van 26 geïdentificeerde trends, komt het adviesbureau tot een duidelijke conclusie. “Wij zien een beweging naar verdere integratie” zegt Michel van Buitenen, Managing Partner TMT van het adviesbureau. Op dit moment wordt de markt gedomineerd door 3 value chains: content, telecommunicatie en software /hardware. Bedrijven in deze value chains bieden andere producten/diensten aan dezelfde klanten.
 
Atos Consulting - TMT Sector
 
In de toekomst zullen integratie en synergie in de value chain de sleutel zijn. Van Buitenen noemt drie voorbeelden:  “Denk aan Amazon die naast concent tablets verkoopt, Google die een glasvezelnetwerk uitrolt en Apple die klanten rechtstreeks benadert met Apple TV”.

Nieuws

Meer nieuws over