Horwath HTL: Marktaandeel hotels afgesnoept door niche

01 april 2013 Consultancy.nl

Het marktaandeel van hotels in Nederland is langzaam aan het dalen. Andere overnachtingsconcepten, zoals Bed & Breakfast (B&B) of huizenruil, snoepen marktaandeel af. Als gevolg hiervan hebben hotels te kampen met een stijgende druk op hun marges en winstgevendheid. Stunten met prijzen of lid worden van een internationale hotelketen zijn de twee meest gebruikte strategieën van hotels om het hoofd boven water te houden. Dit concludeert Horwath HTL in het rapport ‘Hotel Yearbook 2013’.
 
Horwath HTL - Hotel Yearbook 2013
 
Door de crisis en de opkomst van online vergelijkingsplatformen is het prijsbewustzijn gestegen onder consumenten ten opzichte van hotelovernachtingen. Goedkopere concepten zijn populairder geworden met als gevolg dat het aantal Bed & Breakfast accommodaties en hun respectievelijk marktaandeel is gestegen. Het bovendien stijgende niveau van professionalisme onder deze groep heeft ook bijgedragen aan deze trend. Een andere factor die de vraag naar hotels beïnvloedt is persoonlijke gastvrijheid. Niche concepten, zoals familiewoningen of huizenruil concepten hebben gastvrijheid als onderscheidende factor slim weten te gebruiken, waardoor hun marktaandeel is gestegen.  
 
Een overzicht van de Nederlandse hotelbranche in cijfers:

Horwath HTL - Nederlandse Hotelmarkt

Nieuws

Meer nieuws over