Capgemini helpt Rolls-Royce met multi vendor IT strategie

10 april 2012 Consultancy.nl

Rolls-Royce heeft een driejarig outsourcingcontract afgesloten met Capgemini, met de mogelijkheid om het contract uit te breiden naar vijf jaar. Het contract is afgesloten op een moment dat Rolls-Royce overschakelt van een “een-partner model” naar een strategie waarin ruimte is voor meerdere leveranciers. In zijn nieuwe rol van service-integrator zorgt het ICT adviesbureau er samen met Rolls-Royce voor dat de diverse leveranciers effectief samenwerken en de best mogelijke ondersteuning verlenen aan de internationale activiteiten van Rolls-Royce in 50 verschillende landen. 

Capgemini won de opdracht met name door haar ruime service-integrator ervaring. Daarnaast gaf Capgemini’s kennis en ervaring op het gebied van data- en systeembeveiliging  de doorslag; in de praktijk opgedaan met bijvoorbeeld politie, luchtvaartbedrijven, defensie en belastingdiensten in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Frankrijk en diverse andere landen. Andere belangrijke factoren waren Capgemini’s stijl van samenwerken en de track record opgebouwd bij Rolls-Royce. 

Nieuwe IT-strategie van Rolls-Royce
Het contract wordt gezien als een belangrijke stap in de nieuwe IT-strategie van Rolls-Royce waarin een enkele leverancier wordt vervangen meerdere gespecialiseerde outsourcingleveranciers. Zij leveren steeds de best passende componenten voor de IT-omgeving van Rolls-Royce, waardoor kwaliteit, flexibiliteit en beschikbaarheid kunnen verbeteren. Capgemini zal er samen met Rolls-Royce op toezien dat de verschillende leveranciers en oplossingen goed op elkaar aansluiten en gecentraliseerd worden aangestuurd, zodat de meer dan 40.000 IT-gebruikers binnen Rolls-Royce wereldwijd kunnen profiteren van een kwalitatief hoogstaande dienstverlening. 

Simon Ricketts, Chief Information Officer bij Rolls-Royce, zegt: ‘Het is essentieel dat onze topproducten, diensten en mensen worden ondersteund door IT van topkwaliteit. Onze nieuwe strategie is ontworpen om dat te bereiken. Als service integrator staat Capgemini in het centrum van deze strategie. We kijken ernaar uit om in de komende jaren samen te werken.’ 

Beheer en onderhoud
Naast de rol van service-integrator, wordt Capgemini verantwoordelijk voor de support van een aantal belangrijke businessapplicaties bij Rolls-Royce, waaronder een groot aantal ERP- en supplychain softwaresystemen.

Nieuws