ADL: Volwassen innovatiemanagement verhoogt omzet

18 maart 2013 Consultancy.nl

Er bestaat een sterk verband tussen best practice innovatiemanagement en het bereiken van betere resultaten uit innovatie. Zo behalen de innovatiefste bedrijven ter wereld een 13 procentpunt hogere winst (EBIT) uit innovatie dan hun concurrenten. Dit concludeert adviesbureau Arthur D. Little (ADL) in het rapport ‘Global Innovation Excellence Study 2013’.
 
Het onderzoek, dat gebaseerd is op de input van 650 topmanagers uit alle sectoren, keek naar trends en best practices op het gebied van innovatiemanagement.
 
Innovatiemanagement
Volgens het adviesbureau bestaat er een sterke correlatie tussen ‘Innovation Excellence Best Practices’ en het succes van innovatieve initiatieven. Uit een analyse van de innovatieprestaties van honderden grote bedrijven komt naar voren dat bedrijven met een hoge innovatie volwassenheid genieten van succeskansen die kunnen oplopen tot zelfs boven de 80%. Deze groep ‘World Class Innovators’ scoort sterk op innovatie elementen als ‘Idea Management’, ‘Business Intelligence’ en ‘Portfolio Management’.
 
ADL - Innovation Performance 1
 
De hogere succeskans vertaalt zich vanzelfsprekend ook in betere financiële resultaten. Zo realiseren de top 25% bedrijven in innovatiemanagement een 19 procentpunt betere omzet en een 13 procentpunt betere EBIT uit nieuwe producten en diensten. Ook de terugverdientijd op innovatie is 30% korter.
 
ADL - Innovation Performance 2
Aan de top blijven steeds lastiger
Twee jaar geleden was het verschil in EBIT tussen ‘World Class Innovators’ en hun concurrenten een stuk groter (13% in 2012 t.o.v. 21% in 2010). Volgens Anders Johansson, hoofd van de wereldwijde Technology & Innovation Management praktijk van Arthur D. Little, suggereert dit dat het steeds moeilijker wordt om bij de top van innoverende bedrijven te blijven. Een recente studie van Boston Consulting Group toonde ook al aan dat de lijst met meest innovatieve bedrijven ter wereld steeds dynamischer wordt.
 
Bepalende factoren
In de studie keek het adviesbureau ook naar welke factoren het meeste invloed hebben op innovatie-resultaten. Vier factoren kwamen bovendrijven:

  • het doorgronden van de werkelijke bijdrage van technologie aan de doelstellingen van het bedrijf;
  • het structureel gebruik maken van externe bronnen voor business intelligence;
  • het reageren op veranderingen binnen doelsegmenten door het voortdurend aanpassen van product/service portfolio's;
  • het betrekken van de volledige organisatie bij het ontwikkelen van nieuwe ideeën.

Zie ook de gerelateerde berichten:
- Zes Innovatie best practices volgens BCG onderzoek
- ConQuaestor: structuur grootste knelpunt van innovatie
- IG&H: Banken en verzekeraars weinig innovatief
- VODW: Drie kenmerken van innoverende organisaties

Nieuws

Meer nieuws over