KPMG: Televisie kijken populairste tijdsbesteding

18 maart 2013 Consultancy.nl

Televisie kijken is wereldwijd nog steeds de meest populaire tijdsbesteding. Wel verandert de manier waarop mensen televisie kijken in hoog tempo. In opkomende landen kijken consumenten televisie bij voorkeur op hun mobiele apparaat, zoals mobiele telefoon en tablet. In Europese landen, zoals Spanje, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, geeft de consument echter de voorkeur aan het traditionele televisiekijken. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG onder 9.000 consumenten naar de wijze waarop zij omgaan met digitale en traditionele media.
 
Smartphones en tablets
Consumenten in landen als China, Brazilië en Singapore blijken de grootste afnemers van digitale content en zijn ook bereid daarvoor te betalen. “In deze landen schaffen consumenten in hoog tempo smartphones en tablets aan”, constateert Kees Bakker, partner bij KPMG. “In China en Singapore bijvoorbeeld beschikt ruim 70% van de onderzochte consumenten inmiddels over een smartphone en ook het bezit van een tablet is in deze landen met 51% respectievelijk 41% relatief hoger dan in de andere onderzochte landen. Wereldwijd is 53% van de consumenten op dit moment in het bezit van een smartphone. 1 op de 4 mensen heeft een tablet en dat slechts 2,5 jaar na de introductie van de iPad”.
 
KPMG - Smartphones en Tablets
 
Offline versus online
Hoewel de belangstelling voor digitale informatie wereldwijd toeneemt, blijken de nieuwe media niet in de plaats te komen van de traditionele vormen. Bakker: “Consumenten brengen nog altijd meer tijd ‘offline’ door dan ‘online’. Bijna 90% van de onderzochte consumenten geeft aan iedere maand televisie te kijken en ook het beluisteren van de radio scoort met 70% hoog”.
 
KPMG - TV en Radio

Van de online activiteiten blijkt het bezoeken van sociale netwerksites, zoals Twitter en Facebook, en blogs het meest populair. Ruim 60% geeft aan maandelijks naar dit soort sites te surfen, gevolgd door het bekijken van geografische kaarten en routebeschrijvingen en het lezen van het nieuws.

Nieuws

Meer nieuws over