KPMG: Mannen kopen luxe producten om status

14 maart 2013 Consultancy.nl

Vrouwen kopen luxeproducten als een vorm van beloning en verwennerij. Mannen daarentegen kopen luxe producten vaak uit statusoverwegingen. Althans, dat blijkt uit een onderzoek van Big4 kantoor KPMG onder 1.200 welvarende chinese consumenten.
 
Het onderzoek laat zien dat vrouwen luxe producten overwegen als cosmetica, parfum, spa behandelingen, kleren, schoenen, tassen en juwelen, terwijl mannen luxe kopen als alcohol, horloges, en auto’s. Gezamenlijk wordt besloten over aankopen als hotels, resorts, en restaurants.
 
KPMG - Aankoopgedrag Luxe Producten 1
 
58% van alle vrouwen koopt luxe producten als beloning. gevolgd door verwennerij (54%) en voor belangrijke gelegenheden (52%). Mannen, traditioneel gedreven door status, hebben andere beweegredenen. Hoewel er enige overeenkomsten zijn qua motivatie, geeft 42% van de mannen toe dat ze luxe kopen om hun hun sociale status en levensstijl te representeren. Een ander groot verschil ligt in de druk die van buitenaf wordt gevoeld. 28% van de mannen geeft toe dat ze luxe kopen om er bij te horen binnen sociale kringen. Bij vrouwen is dit slechts 16%.
 
KPMG - Aankoopgedrag Luxe Producten 2
 
Opvallend is ook dat Chinezen landen in toenemende mate associëren met bepaalde producten. Zo moeten cosmetica en parfum, tassen en kleding uit Frankrijk komen, auto’s uit Duitsland en moeten horloges van Zwitserse makelij zijn. Voor alcoholische producten hoeven ze niet ver te reizen, die moet vooral uit eigen land komen.

Nieuws

Meer nieuws over