Bain & Company: Luxesector is sterk crisisbestendig

12 maart 2013 Consultancy.nl

Consumenten binnen het wereldwijde luxesegment laten zich niet sterk beinvloeden door de crisis. Uit cijfers van adviesbureau Bain & Company blijkt dat de luxemarkt in het afgelopen jaar met 10% is gegroeid, waardoor 2012 het derde crisisjaar op rij is waarin de omzet dubbelcijferige groei liet zien.
 
De cijfers van het adviesbureau worden onderbouwd door financiële cijfers van de grootste spelers in de branche. Zo zagen verschillende grote producenten van luxe producten als jachten, horloges (Swatch) en in het bijzonder luxe automerken meer omzet in 2012. Ook luxe modehuizen als het Franse Hermès deden het goed in het afgelopen jaar.

Bain & Company - Luxesector
 
Groei
Het strategie adviesbureau analyseerde ook de groeicijfers van de segmenten binnen de luxebranche. Met name het segment leerproducten (tassen en accessoires) groeide fors, gevolgd door horloges (14%) en schoenen en juwelen (13%). De omzet in het luxe geurtjes en cosmetica segment steeg ook, alhoewel het met een toename van 4% tot 5% relatief minder presteerde. Opvallend is dat mannenmode meer groeide dan vrouwenmode (10% versus 9%).
 
Gerelateerde berichten:
- KPMG: Chinese reislust stuwt verkoop van luxegoederen
- McKinsey: e-commerce stuwt omzetgroei luxesector
- Kurt Salmon: 50 procent marge op luxe damesschoenen
- Bain & AT Kearney: licht herstel in luxesector

Nieuws

Meer nieuws over