ADL: Retailsector wacht twee demografische megatrends

11 maart 2013 Consultancy.nl

De retailsector zal in de komende twee decennia een enorme verandering ondervinden in de vraag van consumenten. Twee demografische megatrends liggen hieraan ten grondslag. In 2030 zal de grootste consumentenbasis in de wereld bestaan uit “millenials”, gevolgd door “grijze babyboomers” op plaats twee. Als internationale retailers succesvol willen blijven op hun markten, moeten ze hun producten en diensten toespitsen op deze twee publieken. Dat blijkt uit een recent onderzoeksrapport van consultancybureau Arthur D. Little.

Millennials
In 2030 zal de millennials-generatie – ruim gedefinieerd als de generatie die tussen 1980 en 2000 geboren werd – een piek in zijn consumptie bereiken. Deze consumenten zijn totaal verschillend van de huidige grootste consumentengroep, een mix van diverse generaties. “Millennials zijn zeer technologisch onderlegd, stellen hoge eisen aan personalisering en maatwerk, en worden sociaal beïnvloed”, aldus Arthur D. Little. Als gevolg daarvan moeten retailers hun producten, diensten en afleveringsmethoden hierop aanpassen. Zaken die veel belangrijker zullen worden zijn gemak, ultrapersonalisatie, authenticiteit en innovatieve communicatiemodellen.

ADL - Retail Megatrends

Grijze babyboomers
De babyboomgeneratie zal in de komende twee decennia in een nieuwe fase terechtkomen: een rijk pensioen. Dit stelt ook nieuwe eisen aan de diensten van retailers. Zij moeten zich bijvoorbeeld meer focussen op de vraag van ouderen, zoals producttoegankelijkheid, informatie en signalering, zichtbaarheid en productaanbod. Deze transitie is niet nieuw; zo zijn er in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk al supermarkten speciaal voor gepensioneerden en ouderen. En in Japan werd dit jaar het eerste winkelcentrum voor ouderen geopend. De omvang van de toekomstige transitie betekent echter dat een grootschalige verandering en focus essentieel worden.

Twee strategische businessmodellen
Naast de operationele uitdagingen die uit de demografische transitie voortvloeien, moeten retailers ook voor het eerst in de geschiedenis bepaalde cruciale strategische beslissingen nemen. Omdat de grootste twee consumentengroepen bestaan uit totaal verschillende publieken, moeten retailers tegelijkertijd zeer verschillende businessmodellen aanbieden, of een strategische keuze maken voor een van de twee segmenten. Anno 2012 kunnen retailers met één strategische focus een groot gedeelte van de belangrijkste consumentengroepen bedienen. “In 2030 zal de consumentenbasis duaal zijn, dus retailers moeten balanceren tussen de comfortbehoeften van vergrijzende babyboomers en de sociaal versterkte shoppingbehoeften van de millennials”, concludeert het strategie adviesbureau.

Nieuws

Meer nieuws over