KPMG: Tweede scherm bedreigt effectiviteit TV reclame

07 maart 2013 Consultancy.nl

Consumenten maken in toenemende mate gebruik maken van het ‘tweede scherm’. Inmiddels surft bijna de helft van de bevolking in Westerse landen en de meer ontwikkelde landen van de opkomende economieën op het internet terwijl ze tegelijkertijd ook TV kijken. Dit blijkt uit onderzoek van accountants- en adviesbureau KPMG. Het Big4 kantoor waarschuwt adverteerders dat de opkomende trend van het ‘tweede scherm’ ten koste gaat van de effectiviteit van televisiereclame.
 
KPMG - Tweede Scherm
 
Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat 60% van Chinezen het televisiekijken combineren met het bekijken van content op het internet. Ter vergelijking, in de Verenigde Staten en in Canada ligt dit percentage bijna 20% lager.
 
Effectiviteit van televisiereclame
Het gebruik van twee schermen gaat echter ten koste van de effectiviteit van televisiereclame. “Voor adverteerders is het dan ook de kunst om de aandacht van de consument te vangen met campagnes die de verschillende media-kanalen bestrijken” concluderen de consultants van KPMG. Het adviesbureau adviseert adverteerders om meer te gebruik te maken van multichannel marketing via bijvoorbeeld Twitter en Facebook.
 
In landen als China en Brazilië zal dat gemakkelijker lukken dan in Europa. Vergeleken met Europa hebben consumenten in deze landen minder aversie tegen advertenties op hun mobiele apparaat als ze in ruil daarvoor goedkopere producten of gratis content kunnen krijgen.

Nieuws