Young Advisory Group: Airbus A350 vs 787 Dreamliner

05 februari 2013 Consultancy.nl

Nu de problemen met de Lithium-ion accu’s van de 787 Dreamliner maar blijven voortduren, en het toestel daardoor aan de grond moet blijven van de autoriteiten, doken van de week foto’s op van het nieuwste toestel van Airbus, de A350. Het eerste volledig geassembleerde exemplaar wordt nu klaargemaakt voor de eerste tests en de eerste vlucht staat gepland voor eind 2013. Aan de andere kant van de Atlantische Oceaan worden de hoofden gebroken over hoe het lichtgewicht paradepaardje van Boeing weer zo snel mogelijk het luchtruim kan kiezen.

Zie ook het bericht: Outsourcing het probleem bij Boeing 787 Dreamliner.

Traditiegetrouw bestaat er enige rivaliteit tussen deze twee grootste vliegtuigbouwers en weten ook beide dat het ontwerpen van nieuwe toestellen de grootste onverwachte problemen met zich mee kan brengen. Uiteindelijk zijn de problemen waar Boeing voor de Dreamliner nu mee kampt in principe niks nieuws, ware het niet dat het wel het meest bestelde toestel was voor het überhaupt gebouwd was en de financiële gevolgen veel groter zijn.

Boing 787 - Dreamliner A350

Murphy’s Law
Vaak duiken in de media berichten op over ondeugdelijk nieuw vliegend of rijdend materiaal, zeker wanneer ze in het bezit zijn van de overheid. Kijk maar naar de discussies rond de Fyra-treinen, de JSF toestellen en de NH90 helikopters. Veel mensen zullen zich verbazen over hoe in deze moderne tijden deze gerenommeerde fabrikanten tegen zulke grote problemen aan kunnen lopen. Wanneer je echter de organisatie van dit soort projecten onder de loep zou nemen is het juist verbazingwekkend dat het juist vaak wel goed gaat. Een veel gebruikt principe in de vliegtuigbouw is ”Murphy’s Law’: wanneer iets fout kan gaan, dan zal het ook ooit fout gaan. Inmiddels wordt deze vaak aangepast naar: ”Murphy is an optimist”: ook volledige onverwachte dingen gaan fout, wat je juist terugziet in de problemen met de nieuwste toestellen nu.

Of Airbus met de A350 wel zonder verdere vertragingen en onverwachte problemen het luchtruim zal gaan kiezen valt natuurlijk nog te bezien. Hopelijk helpt de relevante Nederlandse inbreng via ingenieurs van de TU Delft en producenten van onderdelen zoals Fokker Aerostructures in Papendrecht in ieder geval om de kans zo groot mogelijk te maken. Net als in de MKB zoals we vaak bij Young Advisory Group (YAG) zien is het niet alleen van belang dat je product of dienst goed is ontworpen of opgezet, maar dat ook enige robuustheid en flexibiliteit in organisatie en kunde is ingebouwd om ervoor te zorgen dat je als bedrijf succesvol blijft.

Airbus heeft in ieder geval voor de A350 ook de Nikkel-cadmium accu’s op de plank liggen…

Een artikel van Sidney Stokkers, Consultant bij Young Advisory Group.

Nieuws

Meer nieuws over