McKinsey: Helft van jongeren overweegt autodelen

04 maart 2013 Consultancy.nl

Bijna de helft van alle jongeren (18 tot 39 jaar) denkt eraan om in de komende tien jaar hun auto met anderen te gaan delen. Dat blijkt uit een onderzoek door strategie adviesbureau McKinsey & Company.

Het delen van een auto (‘carsharing’) is al jaren een opkomend fenomeen. Carsharing betekent dat mensen een auto delen voor, veelal, korte periodes. Het verschilt daarmee van ‘carpooling’, dat verwijst naar het gezamenlijk gebruiken van een auto voor een specifieke reis. Het gaat dan vaak om collega’s die samen naar hun werk reizen.

McKinsey: Helft jongeren overweegt autodelen

Carsharing
De consultants van McKinsey legden de volgende stelling voor: “De komende tien jaar wil ik vaker gebruikmaken van carsharen omdat dat een goed alternatief is voor andere vormen van vervoer.” Een derde (34%) van alle respondenten was het hiermee eens. Onder de jongeren was dit dus zelfs bijna de helft. McKinsey & Company ziet verschillende verklaringen voor de verwachte toename in carsharing. Zo vinden respondenten autodelen een oplossing die duurzamer en kostenefficiënter is dan overige mogelijkheden.

In de studie ‘Mobility of the Future’ concludeerde het strategy consulting kantoor daarnaast ook dat 35% van de automobilisten gebruikmaakt van hun smartphone tijdens het autorijden.

Nieuws

Meer nieuws over