Roland Berger: Belang van frugal producten verdubbelt

25 februari 2013 Consultancy.nl

Frugal products, eenvoudige en betaalbare producten voor consumenten in opkomende markten, worden steeds belangrijker voor producenten. Momenteel bestaat 12% van de totale verkopen uit frugal products. Dit percentage stijgt de komende vijf jaar naar 22%. Dit blijkt uit de studie ‘Frugal Products’ van Roland Berger Strategy Consultants onder zestig top topmanagers uit diverse branches.

Frugal producten
Zogenaamde frugal producten worden gekenmerkt door zes producteigenschappen: functioneel, robuust, gebruiksvriendelijk en betaalbaar zijn. Hiernaast moet het inspelen op een lokale vraag en in grote hoeveelheden worden geproduceerd.

Roland Beger - Frugal Products 1

Benno van Dongen, partner bij Roland Berger Nederland, geeft een voorbeeld van een frugal product: “Neem bijvoorbeeld de betaalbare Ultrasound en X-Ray systemen, die met een stuk minder functionaliteiten worden verkocht op het platteland van China en India. Deze apparaten zijn niet alleen goedkoper, maar ook aangepast aan de lokale omstandigheden: ze zijn hitte- en vochtbestendig en werken ook tijdens een stroomstoring”.

Frugal steeds belangrijker binnen productportfolio
Uit het onderzoek van het strategie adviesbureau blijkt dat de ondervraagde CxO’s en bestuurders verwachten dat het belang van frugal producten de komende vijf jaar bijna gaat verdubbelen. 

Roland Beger - Frugal Products 2

Ondanks het feit dat bedrijven zich steeds meer focussen op frugal products, is slechts de helft van de managers tevreden met de prestaties van hun huidige producten.

Nieuws